| Forumul Universitatii Spiru Haret
|
|
| Contencios constitutional_anul4-sem I_2010-2011. DREPT CT. | |
| Autor | Mesaj |
---|
lucipet ***VIP***
Mesaje : 2522 Data de inscriere : 23/12/2009
| | | | lucipet ***VIP***
Mesaje : 2522 Data de inscriere : 23/12/2009
| Subiect: Re: Contencios constitutional_anul4-sem I_2010-2011. DREPT CT. Vin 7 Ian 2011 - 22:53 | |
| LEGEA Nr.47/1992[*] privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]- Atașamente
- Legea 47.doc
- Nu aveti permisiunea sa descarcati atasamente aici.
- (129 KB) Descarcat de 15 ori
|
| | | lucipet ***VIP***
Mesaje : 2522 Data de inscriere : 23/12/2009
| Subiect: Re: Contencios constitutional_anul4-sem I_2010-2011. DREPT CT. Mier 12 Ian 2011 - 16:58 | |
| - Atașamente
- Contencios constitutional_rezolvare_final_12.01.doc
- Nu aveti permisiunea sa descarcati atasamente aici.
- (145 KB) Descarcat de 53 ori
|
| | | lucipet ***VIP***
Mesaje : 2522 Data de inscriere : 23/12/2009
| Subiect: Re: Contencios constitutional_anul4-sem I_2010-2011. DREPT CT. Sam 22 Ian 2011 - 15:19 | |
| pentru a putea trece de acest examen la cele 61 intrebari de pe avizier adaugati si acest material ... bafta ! [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]- Atașamente
- Contencios constitutional_116.doc
- Nu aveti permisiunea sa descarcati atasamente aici.
- (258 KB) Descarcat de 51 ori
|
| | | valentin969
Mesaje : 12186 Data de inscriere : 07/11/2009 Localizare : de acolo...
| Subiect: Re: Contencios constitutional_anul4-sem I_2010-2011. DREPT CT. Dum 22 Ian 2012 - 15:21 | |
| Grila . - Spoiler:
contencios constitutional Prof.Univ. Dr. Av. Gh Dinu
MULTIPLE CHOICE
1. Exceptia de neconstitutionalitate poate fi ridicata in mod direct de catre:
a. Procurorul general al României b. Avocatul Poporului. c. Ministrul Justitiei
a. a b. c c. b
ANS: C PTS: 1
2. Punctele de vedere ale partenerilor Curtii Constitutionale in cadrul controlului anterior si al regulamentelor parlamentare sunt: a. sunt consultative pentru decizia Curtii b. nu sunt obligatorii de a fi cerute c. nu au valoare unor probe
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
3. Presedintele Curtii Constitutionale a. nu poate fi reales b. este ales pentru un mandat de 9 ani c. este ales pentru un mandat de 3 ani.
a. c b. a c. b
ANS: A PTS: 1
4. Controlul de constitutionalitate: a. atunci când este ulterior, nu poate fi si abstract b. presupune o procedura gratuita. c. atunci când este anterior, poate fi si concret
a. b b. a c. c
ANS: A PTS: 1
5. De câte feluri este in prezent controlul constitutionalitatii legii in România? a. potrivit modelului american b. potrivit modelului european. c. potrivit modelului parlamentar,
a. b b. a c. c
ANS: A PTS: 1
6. Solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate presupune: a. o procedura oneroasa b. doua faze procesuale, una scrisa si una contencioasa c. suspendarea exceptiei de drept comun.
a. c b. a c. b
ANS: A PTS: 1
7. Judecatorii se bucura: a. de impunitate b. de inaccesibilitate c. de iresponsabilitate pentru voturile si opiniile exprimate in exercitiul mandatului.
a. c b. a c. b
ANS: A PTS: 1
8. Precizati in care dintre urmatoarele categorii de acte juridice, nominalizate prin Constitutie, se incadreaza regulamentul parlamentar: a. lege b. motiune c. hotarare
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
9. Controlul anterior de neconstitutionalitate este declansat cel mai des de: a. 50 de deputati sau 25 de senatori b. Procurorul general al României c. Guvern
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
10. Controlul anterior de neconstitutionalitate este declansat cel mai des de: a. 50 de deputati sau 25 de senatori b. Procurorul general al României c. Presedinte a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
11. Care din urmatoarele situatii reprezinta cauze de inadmisibilitate ale exceptiei de neconstitutionalitate: a.exceptia admisa nu poate fi reiterata b. atacarea unei hotarari de guvern dupa aprobarea ei prin lege c. ridicare exceptiei de constitutionalitate cu privire la tratatele sau acordurile internationale controlate anterior promulgarii
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
12. Decizia de admiterii a sesizarii in cadrul controlului anterior de constitutionalitate a legii are ca efect: a. deschiderea procedurii de examinare a legii b. obligarea Parlamentului de a pune de acord prevederile legii cu cele ale Constitutiei in termen de cel mult 10 zile de la publicarea deciziei c. intreruperea procedurii de promulgare.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
13. Verificarea constitutionalitatii legii de revizuire a Constitutiei presupune: a. luarea deciziei cu majoritatea relativa a judecatorilor b. sesizarea Curtii prin cerere semnata de 2/3 din parlamentari c. se face si cu privire la limitele revizuirii Constitutiei.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
14. Prin invocarea exceptiei de neconstitutionalitate se naste: a. un raport intre titularul exceptiei si judecatorul constitutional b. un raport intre titularul exceptiei si instanta c. un raport triunghiular intre titularul exceptiei, instanta si judecatorul constitutional.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
15. Care sunt categoriile de norme juridice care alcatuiesc sistemul dreptului constitutional romanesc? A. norme care stabilesc esenta, tipul si forma statului B. norme care stabilesc titularul puterii, bazele puterilor si bazele organizarii puterilor in stat C. ambele variante a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
16. . Precizati care dintre urmatoarele autoritati sau forte politice statale au dreptul de a adopta o constitutie: a. Parlamentul b. Guvernul c. Adunarea (Puterea) Constituanta
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
17. Controlul constitutionalitatii legii: a. abstract poate fi invocat si in cadrul unui proces b. este numai a priori c. este a priori si a posteriori
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
18. Curtea Constitutionala a României este un organ: a. politico-jurisdictional b. jurisdictional c. politic
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
19. Curtea Constitutionala a României este un organ: a. politico-jurisdictional b.economic c. politic
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
20. Curtea Constitutionala a României este un organ: a. politico-jurisdictional b. jurisdictional c. care face parte din puterea administrativa locala
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
21. Care dintre enunturile mentionate mai jos considerati ca reprezinta garantii juridice ale suprematiei Constitutiei? A. controlul general al aplicarii constitutiei B. indatoririle fundamentale de a respecta constitutia si suprematia acesteia C. ambele variante corecte. a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
22. Care dintre criteriile enumerate mai jos considerati ca sunt folosite in literatura de specialitate pentru clasificarea controlului constitutionalitatii legilor? A. criteriul inscrierii in constitutie B. ambele variante C. criteriul procedurii de realizare a controlului
a. a b. c c. b
ANS: A PTS: 1
23. Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii tratatelor sau altor acorduri internationale la sesizarea: A. Unuia dintre presedintii celor doua camere B. ambele variante. C. A cel putin 25 de senatori
a. a b. c c. b
ANS: C PTS: 1
24. În controlul de constitutionalitate a legii, instantele judecatoresti: a. exercita exclusiv controlul b. sunt asociate exercitarii controlului. c. nu au nici un rol in exercitarea controlului
a. b b. a c. c
ANS: A PTS: 1
25. Controlul de constitutionalitate se exercita din oficiu: a. in toate cazurile in care Curtea considera necesar acest lucru b. si asupra tratelor internationale c. numai asupra proiectelor sau propunerilor legislative referitoare la legile constitutionale.
a. c b. a c. b
ANS: A PTS: 1
26. Controlul de constitutionalitate se exercita din oficiu: a. in toate cazurile in care Curtea considera necesar acest lucru b. ambele variante corecte c. numai asupra proiectelor sau propunerilor legislative referitoare la legile constitutionale.
a. c b. a c. b
ANS: A PTS: 1
27. Controlul preventiv: a. se refera exclusiv la constitutionalitatea externa a legii b. este un mijloc de protectie a opozitiei parlamentare. c. priveste si ordonantele simple Guvernului
a. b b. a c. c
ANS: A PTS: 1
28. Precizati care dintre statele enumerate mai jos au astazi o constitutie nescrisa (cutumiara)? A. Anglia B. ambele variante. C. Israel
a. b b. a c. c
ANS: A PTS: 1
29. Partenerii Curtii Constitutionale la controlul constitutionalitatii legii sunt: a. Presedintele României b. Presedintii Camerelor Parlamentului si Guvernul c. autoritatile administratiei publice.
a. c b. a c. b
ANS: A PTS: 1
30. Controlul de constitutionalitate: a. se exercita din oficiu si asupra regulamentelor parlamentare b. se exercita din oficiu in toate cazurile c. se exercita din oficiu numai asupra proiectelor de legi constitutionale.
a. c b. a c. b
ANS: A PTS: 1
31. Controlul constitutionalitatii legilor este: A. activitatea organizata a Parlamentului de adoptare a legilor B. activitatea organizata de verificare a conformitatii legilor cu Constitutia C. ambele variante.
a. c b. a c. b
ANS: A PTS: 1
32. . Ca urmare a revizuirii Constitutiei in 2003, Curtii Constitutionale i-au fost atribuite prerogative de solutionare a conflictelor juridice de natura constitutionala dintre autoritatile publice la cererea unora dintre subiectii enumerati mai jos: A. Presedintele Romaniei B. Primul Ministru C. ambele variante.
a. c b. a c. b
ANS: A PTS: 1
33. . Ca urmare a revizuirii Constitutiei in 2003, Curtii Constitutionale i-au fost atribuite prerogative de solutionare a conflictelor juridice de natura constitutionala dintre autoritatile publice la cererea unora dintre subiectii enumerati mai jos: a. Primul Ministru b. Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii c. ambele variante.
a. c b. a c. b
ANS: A PTS: 1
34. Curtea Constitutionala: a. este subordonata Parlamentului b. face parte din structura instantelor judecatoresti c. este in afara structurii celorlalte autoritati publice.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
35. Care din urmatoarele trasaturi caracterizeaza controlul de constitutionalitate pe calea exceptiei de neconstitutionaliate: a.control concret b. control ulterior c. control posterior
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
36. Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului la sesizarea: A. Unui grup parlamentar; B. ambele variante. C. Unuia dintre presedintii celor doua camere
a. b b. a c. c
ANS: A PTS: 1
37. Presedintele Curtii a. este ordonator de credite b. este reeligibil. c. nu poate fi revocat de judecatori
a. b b. a c. c
ANS: A PTS: 1
38. Controlul de constitutionalitate realizat de Curtea Constitutionala: a. poate privi si hotarârile cu caracter normativ ale Guvernului b. se face, ca regula, in limitele sesizarii. c. priveste probleme de fapt si de drept;
a. b b. a c. c
ANS: A PTS: 1
39. Controlul de constitutionalitate realizat de Curtea Constitutionala: a. poate privi si hotarârile cu caracter normativ ale Guvernului; b. se face, ca regula, in limitele sesizarii. c. priveste probleme de principiu si valori a. b b. a c. c
ANS: A PTS: 1
40. Judecatorii Curtii Constitutionale: a. pot sa se abtina de la vot atunci când nu cunosc suficient de bine domeniul in care Curtea trebuie sa se pronunte b. pot fi actionari la o societate comerciala cu capital de stat c. pot fi realesi o singura data.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
41. Judecatorii Curtii Constitutionale: a. pot sa se abtina de la vot atunci când nu cunosc suficient de bine domeniul in care Curtea trebuie sa se pronunte b. nu au obligatoriu vechime in meserie c. pot fi realesi o singura data.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
42. Reguli specifice independentei judecatorilor: a. votul presedintelui este decisiv b. judecatorii sunt reeligibili c. caracterul de demnitate publica a functiei.
a. c b. a c. b
ANS: A PTS: 1
43. Presedintele Curtii: a. poate fi judecator raportor b. este ales prin vot secret c. este ordonator principal de credite
a. a b. c c. b
ANS: A PTS: 1
44. Reguli specifice controlului exercitat printr-un organ jurisdictional: a.deciziile sunt opozabile erga omens b. se realizeaza de catre instante specializate c. deciziile au efecte inter partes litiganes
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
45. Actul prin care este sesizata Curtea, ca urmare a ridicarii unei exceptii deneconstitutionalitate se numeste: a. incheiere b. apel c. adresa
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
46. Actul prin care este sesizata Curtea, ca urmare a ridicarii unei exceptii deneconstitutionalitate se numeste: a. incheiere b. decizie c. adresa
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
47. Actul prin care este sesizata Curtea, ca urmare a ridicarii unei exceptii deneconstitutionalitate se numeste: a. incheiere b. apel c. sentinta
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
48. Declararea neconstitutionalitatii unui tratat international poate avea drept consecinte: a. modificarea Constitutiei fara a fi pusa ei in acord cu tratatul international b. ratificarea fara rezerve, daca tratatul permite acest lucru c. renegocierea tratatului, daca acest lucru este posibil.
a. c b. a c. b
ANS: A PTS: 1
49. Reguli specifice controlului exercitat printr-un organ specializat: a. este independenta fata de alte autoritati b. autoritatea care efectueaza controlul are o competenta generala c. deciziile sale au efecte numai inter partes litigantes
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
50. Reguli specifice activitatii jurisdictionale a Curtii: a. cuprinde o singura faza, cu caracter deliberativ b. cvorumul de lucru este de 6 judecatori. c. deciziile se iau intotdeauna cu votul a 5 judecatori
a. b b. a c. c
ANS: A PTS: 1
51. Încetarea mandatului de judecator la Curte: a. la data excluderii ca urmare a unei condamnari penale b. poate fi colectiva sau individuala c.ca urmare a imposibilitatii exercitarii functiei mai mult de 4 luni
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
52. Sanctiunea deciziei pronuntata in controlul de constitutionalitate al legii este: a. nulitatea legii neconstitutionale b. abrogarea legii neconstitutionale c. inaplicabilitatea legii neconstitutionale.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
53. Mandatul de judecator la Curte: a. se bucura de legitimitate politica b. este constitutional c. este reprezentativ
a. b b. a c. c
ANS: A PTS: 1
54. Curtea Constitutionala a. garanteaza suprematia Constitutiei b. face parte din puterea judecatoreasca si cea executiva c. este subordonata Parlamentului
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
55. Reguli specifice numirii in functia de judecator la Curte: a. candidatul sa nu fi indeplinit un mandat de judecator constitutional b. numirea se poate face fara acordul prealabil al candidatului c. minim 18 ani vechime in munca
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
56. Evolutia controlului de constitutionalitate in România: a. autoritatea competenta sub Constitutia din 1923 era Curtii de Casatie, in sectiuni reunite b. a fost impus pentru prima dat prin Constitutia din 1866 c. in perioada comunista, controlul a fost realizat de Curtea Suprema
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
57. Presedintele Curtii Constitutionale: a. este ales de plenul Curtii b. este numit de Presedintele României c. nu poate fi reales
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
58. Garantii constitutionale ale independentei judecatorilor: a. interdictia de a face parte din partide politice b. incompatibilitatea cu orice alta functie publica sau privata, fara exceptii c. posibilitatea prelungirii mandatului pe durata starii de asediu sau de razboi
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
59. Reguli specifice procedurii de numire: a. candidaturile se depun de catre grupurile parlamentare b. numirea de catre Presedintele României se face dupa procedura prevazuta de lege c. judecatorii depun juramântul in fata presedintelui Curtii
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
60. Mandatul de judecator la Curte: a. este de 7 ani b. mandatul incepe de la data numirii in functie c. este unic.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
61. Mandatul de judecator la Curte: a. este de 2 ani b. mandatul incepe de la data numirii in functie c. este unic
a. c b. a c. b
ANS: A PTS: 1
62. Judecatorii: a. sunt subordonati presedintelui Curtii b. se supun numai Constitutiei si legii c.se supun organelor politice care i-au numit
a. a b. c c. b
ANS: A PTS: 1
63. Procedura Curtii Constitutionale: a. este de drept public b.nu se completeaza cu regulile procedurii civile in masura in care sunt compatibile cu natura controlului c. in domeniul penal se completeaza cu regulile procedurii penale. a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
64. Regulamentele Camerelor Parlamentului pot fi atacate de catre: a. un grup parlamentar din Camera unde se aplica regulamentul b. Biroul permanent al Camerei unde se aplica regulamentul c. parlamentarii oricarei Camere
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
65. Curtea Constitutionala are o natura politica datorita:. a. atributiilor sale b. modului de numire a judecatorilor c. componentei sale
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
66. Reguli privind statutul Curtii Constitutionale: a. statutul Curtii se defineste prin raportare exclusiv la Constitutie b. organizare si functionare sunt de natura legii organice a Curtii c. competenta si componenta sunt de natura regulamentului Curtii
a. b b. a c. c
ANS: A PTS: 1
67. Controlul se exercita de catre Curtea Constitutionala numai prin: a. judecator raportor, cu aprobarea Presedintelui Curtii b. complet de judecata format din minim 6 judecatori. c. complete de judecata formate din 3 judecatori cu recurs la un complet format din 5 judecatori
a. a b. c c. b
ANS: C PTS: 1
68. Reguli specifice raspunderii judecatorilor: a. sanctiunile disciplinare se aplica de catre presedintele Curtii b. raspunderea civila este diferita de cea de drept comun c. judecatorii Curtii nu raspund penal pentru voturile si opiniile exprimate in exercitiul mandatului.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
69. Magistratii asistenti: a. sunt numiti de catre Parlament b. nu pot participa la deliberari c. sunt subordonati presedintelui Curtii.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
70. Exceptia de neconstitutionalitate poate privi si o ordonanta: a.chiar daca emana de la alt organ de stat decât Guvernul b. dupa adoptarea ei prin lege c. inainte de a fi adoptata prin lege.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
71. Decizia pronuntata cu privire la o exceptie de neconstitutionalitate: a.are efecte retroactive de la data emiterii legii declarata ca fiind neconstitutionala, b. este obligatorie in procesul in care a fost invocata. c. poate fi inlaturata in conditiile prevazute de legea organica a Curtii
a. a b. b c. c
ANS: B PTS: 1
72. Controlul de constitutionalitate priveste: a. se face, ca regula, in limitele sesizarii b. nu presupune o procedura de drept public c. probleme de fapt si de drept
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
73. O exceptie de neconstitutionalitate este inadmisibila daca: a. priveste o dispozitie dintr-o lege ordinara contrara unei legi organice b.priveste o dispozitie legala adoptata cu incalcarea regulilor de tehnica legislativa c. nu are caracter pertinent. a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
74. Sesizarea anterioara de neconstitutionalitate poate privi: a. ordonantele de urgenta b. legile inainte de promulgare sau dupa promulgare c. numai legile dupa adoptare si pâna la promulgare
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
75. Controlul se exercita de catre Curtea Constitutionala prin: a. judecatorul raportor, cu aprobarea Presedintelui Curtii, b. plen. c. completele de judecata formate din 3 judecatori, cu recurs la un complet format din 5 judecatori;
a. a b. b c. c
ANS: B PTS: 1
76. Sesizarea Curtii Constitutionala poate fi: a.orala b. direct in fata Curtii Constitutionale de catre partile dintr-un proces c. numai scrisa si motivata.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
77. O exceptie de neconstitutionalitate respinsa poate fi reiterata: a. de catre alte parti pentru alte motive b. de catre alte parti, chiar si pentru aceleasi motive c. de catre aceleasi parti, dar pentru alte motive
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
78. Exceptia de neconstitutionalitate intr-un proces civil este ridicata cel mai des de catre: a. instanta, din oficiu b. reclamant c. pârât.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
79. Cauzele de inadmisibilitate: a.pot fi constatate din oficiu sau la cerere de catre instanta de judecata b. partile pot renunta expres la invocarea lor c. se constata numai de catre instanta de judecata si niciodata de Curtea Constitutionala
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
80. Legile neconstitutionale: a. sunt cele ce nu isi afla temeiul intr-un text constitutional expres b. sunt cele contrare unei prevederi constitutionale, chiar daca nu a fost invocata in sesizare c. sunt cele contrare unei prevederi constitutionale invocate in sesizare.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
81. Decizia prin care se declara neconstitutionalitatea in cadrul controlului anterior: a. este obligatorie pentru Parlament b. poate fi inlaturata de Presedintele României c. poate fi inlaturata cu o majoritate calificata de 2/3 din numarul total al parlamentarilor
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
82. Decizia Curtii Constitutionale in cadrul controlului anterior este: a. obligatorie b. de recomandare c. poate fi inlaturata
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
83. Termenul de 5 zile cât legea este la Secretarul General al Camerei este un termen: a. de decadere pentru sesizarea Curtii b. de protectie a dreptului de a sesiza Curtea c. inlauntrul caruia si Presedintele României poate sesiza Curtea.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
84. Judecatorii: a. nu pot fi revocati de plenul Curtii b. sunt subordonati fata de autoritatile care i-au desemnat c. trebuie sa fie juristi.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
85. Exceptia de neconstitutionalitate: a. nu poate fi inlaturata in nici un caz de catre instanta judecatoreasca b. poate fi invocata de parti, de instanta, cât si de procuror. c. poate fi invocata numai de instanta de judecata;
a. a b. b c. c
ANS: B PTS: 1
86. Judecatorii Curtii Constitutionale sunt: a. alesi de Parlament b. alesi in mod egal de fiecare Camera a Parlamentului si de Presedintele României. c. numiti de Presedintele României;
a. a b. b c. c
ANS: B PTS: 1
87. Decizia pronuntata in exceptia de neconstitutionalitate: a. este obligatorie erga omnes b. este obligatorie numai in procesul in care a fost invocata c. poate fi inlaturata de Parlament
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
88. Sesizarea Curtii Constitutionale se face: a. de catre Avocatul Poporului, atât in cadrul controlului anterior, cât si a celui posterior b. de catre orice persoana care justifica un interes legitim in cazul atât al obiectiei. c. de catre partile care au invocat exceptia in cazul controlului a priori ;
a. a b. b c. c
ANS: B PTS: 1
89. Care dintre enunturile mentionate mai jos considerati ca reprezinta garantii juridice ale suprematiei Constitutiei? a. controlul constitutionalitatii legilor b. controlul special al aplicarii constitutiei c. deosebirile dintre constitutie si legi
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
90. Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului la sesizarea: a. Unuia dintre parlamentarii independenti b. Unui grup de minim 20 de parlamentari c. Unuia dintre presedintii celor doua camere.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
91. Care din cauzele enumerate mai jos apreciati ca pot fi cauze ale aparitiei controlului constitutionalitatii legilor? a. unele neconcordante dintre constitutie si lege se datoreaza rigiditatii exagerate ale unor constitutii si observarii regulilor de tehnica legislativa; b. controlul constitutionalitatii legilor se poate fundamenta pe pe teoria constitutionalismului c. controlul constitutionalitatii legilor se poate justifica, in statele federative, prin exigenta de a realiza o buna armonizare a intereselor generale ale federatiei cu interesele statelor membre.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
92. Deosebirile dintre Constitutie si legi, ca si consecinte ale suprematiei Constitutiei, constau in: a. Deosebiri de continut b. Deosebiri de putere juridica. c. Pozitia supraordonata a Constitutiei in raport cu legea;
a. a b. b c. c
ANS: B PTS: 1
93. Deciziile de neconstitutionalitate: a. nu pot fi interpretative b. pot fi numai de neconstitutionalitate integrala; c. pot fi si de neconstitutionalitate partiala.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
94. Exceptia de neconstitutionalitate: a. poate fi invocata pentru a se ataca o hotarâre de Guvern; b. poate fi invocata doar la judecarea fondului c. este de ordine publica.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
95. Care din urmatoarele situatii reprezinta cauze de inadmisibilitate ale exceptiei de neconstitutionalitate: a. neindeplinirea obligatiei de motivare a exceptiei de neconstitutionalitate; b. invocarea exceptiei in fata unei instante de arbitraj comercial; c. invocarea exceptiei de neconstitutionalitate cu privire la o hotarâre de Guvern.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
96. In cadrul controlului posterior Curtea Constitutionala hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate. Ele sunt admisibile doar daca satisfac urmatoarele cerinte imperative: a. solutionarea cauzei nu depinde de legea, ordonanta sau prevederea legala b. legea, ordonanta sau prevederea legala nu a fost constatata ca fiind neconstitutionala printr- o decizie anterioara a Curtii Constitutionale. c. exceptiile privesc o lege, o hotarare de Guvern ori o dispozitie dintr-o lege sau hotarare de Guvern;
a. a b. b c. c
ANS: B PTS: 1
97. Controlul constitutionalitatii legilor este: a. o institutie a dreptului constitutional ce cuprinde reguli privitoare la autoritatile competente a face aceasta verificare, procedura de urmat si masurile ce pot fi luate b. activitatea organizata de verificare a conformitatii legilor cu Constitutia. c. activitatea organelor statului de aplicare a Constitutiei;
a. a b. b c. c
ANS: B PTS: 1
98. Ca urmare a revizuirii Constitutiei in 2003, Curtii Constitutionale i-au fost atribuite prerogative de solutionare a conflictelor juridice de natura constitutionala dintre autoritatile publice la cererea unora dintre subiectii enumerati mai jos: a. Primul Ministru b. Presedintele Romaniei c. Vicepresedintele Consiliului Superior al Magistraturii
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
99. Criteriul organului competent sa efectueze controlul constitutionalitatii legilor determina urmatoarele forme de control: a. controlul exercitat pe cale de exceptie b. controlul realizat printr-un organ politic. c. controlul realizat printr-un organ jurisdictional, a. a b. b c. c
ANS: B PTS: 1
100. Identificati actele supuse controlului de constitutionalitate pentru care Curtea Constitutionala se sesizeaza din oficiu: a. tratatele internationale b. legile c. initiativele de revizuire a Constitutiei.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
101. Care dintre urmatoarele conditii sunt prevazute de Constitutia Romaniei si sunt obligatorii pentru numirea in functia de judecator la Curtea Constitutionala a Romaniei? a. sa aiba o vechime de cel putin 20 ani in activitatea juridica sau in invatamantul juridic superior, b. sa poata ocupa cea mai inalta functie jurisdictionala din Romania c. sa posede o inalta competenta profesionala.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
102. Identificati atributiile Curtii Constitutionale altele decat cele privind controlul constitutionalitatii unor acte normative: a. solutioneaza conflictele de natura constitutionala dintre autoritatile publice b. vegheaza la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului fara a confirma rezultatele acestuia c. vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Senatului si de confirmare a rezultatelor sufragiului
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
103. Controlul abstract, anterior, de constitutionalitate a legilor se exercita numai la sesizarea unor anumit subiecti prevazuti de Constitutie: a. Adjunctii Avocatului Poporului b. Curtea de Apel Bucuresti c. Presedintele Romaniei.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
104. Care din urmatoarele acte sunt supuse controlului de constitutionalitate la Curtea Constitutionala: a. legea, regulamentul parlamentar, iar prin exceptie de neconstitutionalitate si ordonanta Guvernului b. legea, ordonanta si hotarârile normative ale Guvernului c. legea, hotarârile normative ale Guvernului si celelalte acte ale administratiei centrale cu caracter normativ
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
105. Care din urmatoarele afirmatii referitoare la judecatorii Curtii Constitutionale este corecta? a. judecatorii isi pot prelungi mandatul in caz de razboi b. imunitatea judecatorilor priveste si raspunderea civila c. in unele cazuri, o persoana ar putea fi judecator pentru o perioada de 10 ani si 7 luni.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
106. Care dintre criteriile enumerate mai jos considerati ca sunt folosite in literatura de specialitate pentru clasificarea controlului constitutionalitatii legilor? a. criteriul raportului dintre dreptul intern si dreptul international b. criteriul efectelor controlului c. criteriul temporal.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
107. Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii tratatelor sau altor acorduri internationale la sesizarea: a. A cel putin 50 de senatori b. Avocatului Poporului c. A cel putin 50 de deputati.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
108. Potrivit Constitutiei Romaniei, Curtea Constitutionala hotaraste asupra contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea unui partid politic, contestatii ce pot fi formulate de: a. Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii b. Presedintele uneia dintre camerele Parlamentului. c. Avocatul Poporului
a. a b. b c. c
ANS: B PTS: 1
109. Identificati principalele functii ale controlului constitutionalitatii legilor: a. garanteaza separatia si echilibrul puterilor in stat b. accelereaza constitutionalizarea dreptului in domeniul drepturilor si libertatilor fundamentale c. permite exprimarea eficienta a coalitiei parlamentare majoritare
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
110. Identificati atributiile Curtii Constitutionale a Romaniei referitoare la controlul constitutionalitatii unor acte normative: a. se pronunta asupra constitutionalitatii hotararilor de Guvern b. hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si ordonantele, ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial. c. da aviz consultativ pentru propunerea de suspendare din functie a Presedintelui Romaniei
a. a b. b c. c
ANS: B PTS: 1
111. Controlul realizat in raport cu cei indreptatiti sa puna in miscare procedura controlului constitutionalitatii legilor determina urmatoarele forme de control: a. controlul constitutionalitatii legilor poate fi declansat de orice cetatean care justifica un interes b. controlul realizat dupa modelul european c. controlul realizat dupa modelul american
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
112. Identificati actele supuse controlului de constitutionalitate: a. Hotararile Guvernului b. Actele administrative ale Guvernului c. Tratatele si alte acorduri internationale.
a. a b. b c. c
ANS: C PTS: 1
113. Ce acte normative pot constitui obiect al controlului constitutionalitatii legilor? a. acte normative cu forta juridica egala cu a legii b. actele organelor judecatoresti c. actele administrative
a. a b. b c. c
ANS: A PTS: 1
114. Curtea Constitutionala emite decizii atunci cand: a. vegheaza la respectarea procedurii pentru organizarea referendumului b. se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului. c. vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea presedintelui Romaniei
a. a b. b c. c
ANS: B PTS: 1
|
| | | valentin969
Mesaje : 12186 Data de inscriere : 07/11/2009 Localizare : de acolo...
| Subiect: Re: Contencios constitutional_anul4-sem I_2010-2011. DREPT CT. Dum 29 Ian 2012 - 15:55 | |
| GRILA . - Spoiler:
contencios_constitutional
* 1. Exceptia de neconstitutionalitate poate fi ridicată în mod direct de către: a. Avocatul Poporului b. Procurorul general al României c. Ministrul Justitiei
ANS: A
2. Punctele de vedere ale partenerilor Curtii Constitutionale în cadrul controlului anterior si al regulamentelor parlamentare sunt: a. nu sunt obligatorii de a fi cerute b. nu au valoare unor probe c. sunt consultative pentru decizia Curtii
ANS: C
3. Presedintele Curtii Constitutionale a. este ales pentru un mandat de 3 ani b. este ales pentru un mandat de 9 ani c. nu poate fi reales
ANS: A
4. Controlul de constitutionalitate: a. presupune o procedură gratuită b. atunci când este anterior, poate fi si concret c. atunci când este ulterior, nu poate fi si abstract ANS: A
*5. De câte feluri este în prezent controlul constitutionalitătii legii în România? a. potrivit modelului american b. potrivit modelului european c. potrivit modelului parlamentar ANS: B 6. Solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate presupune: a. două faze procesuale, una scrisă si una contencioasă b. o procedura oneroasa c. suspendarea exceptiei de drept comun
ANS: C
7. Judecătorii se bucură: a. de impunitate b. de inaccesibilitate c. de iresponsabilitate pentru voturile si opiniile exprimate în exercitiul mandatului
ANS: C
8. Precizati in care dintre urmatoarele categorii de acte juridice, nominalizate prin Constitutie, se incadreaza regulamentul parlamentar: a. lege b. hotarare c. motiune
ANS: B
9. Controlul anterior de neconstitutionalitate este declansat cel mai des de: a. 50 de deputati sau 25 de senatori b. Guvern c. Procurorul general al României
ANS: A
*10. Care din următoarele situatii reprezintă cauze de inadmisibilitate ale exceptiei de neconstitutionalitate: a. atacarea unei hotarari de guvern după aprobarea ei prin lege b. ridicare exceptiei de constitutionalitate cu privire la tratatele sau acordurile internationale controlate anterior promulgării c. exceptia admisă nu poate fi reiterată
ANS: C
11. Decizia de admiterii a sesizării în cadrul controlului anterior de constitutionalitate a legii are ca efect: a. intreruperea procedurii de promulgare b. deschiderea procedurii de examinare a legii c. obligarea Parlamentului de a pune de acord prevederile legii cu cele ale Constitutiei în termen de cel mult 10 zile de la publicarea deciziei
ANS: A
12. Verificarea constitutionalitătii legii de revizuire a Constitutiei presupune: a. sesizarea Curtii prin cerere semnata de 2/3 din parlamentari b. luarea deciziei cu majoritatea relativa a judecătorilor c. se face si cu privire la limitele revizuirii Constitutiei
ANS: C
13. Prin invocarea exceptiei de neconstitutionalitate se naste: a. un raport triunghiular între titularul exceptiei, instantă si judecătorul constitutional b. un raport între titularul exceptiei si instantă c. un raport între titularul exceptiei si judecătorul constitutional ANS: A 14. Controlul constitutionalitătii legii: a. este numai a priori b. este a priori si a posteriori c. abstract poate fi invocat si în cadrul unui proces
ANS: B
15. Curtea Constitutionala a României este un organ: a. politic b. jurisdictional c. politico-jurisdictional
ANS: C
16. În controlul de constitutionalitate a legii, instantele judecătoresti: a. sunt asociate exercitării controlului b. exercită exclusiv controlul c. nu au nici un rol în exercitarea controlului
ANS: A
17. Controlul de constitutionalitate se exercită din oficiu: a. în toate cazurile în care Curtea consideră necesar acest lucru b. numai asupra proiectelor sau propunerilor legislative referitoare la legile constitutionale c. si asupra tratelor internationale
ANS: B
18. Controlul preventiv: a. priveste si ordonantele simple Guvernului b. se referă exclusiv la constitutionalitatea externă a legii c. este un mijloc de protectie a opozitiei parlamentare
ANS: C
19. Partenerii Curtii Constitutionale la controlul constitutionalitătii legii sunt: a. Presedintii Camerelor Parlamentului si Guvernul b. Presedintele României c. autoritătile administratiei publice
ANS: C
20. Controlul de constitutionalitate: a. se exercită din oficiu în toate cazurile b. se exercită din oficiu numai asupra proiectelor de legi constitutionale c. se exercită din oficiu si asupra regulamentelor parlamentare
ANS: B
21. Curtea Constitutionala: a. face parte din structura instantelor judecătoresti b. este în afara structurii celorlalte autorităti publice c. este subordonată Parlamentului
ANS: B
22. Care din următoarele trăsături caracterizează controlul de constitutionalitate pe calea exceptiei de neconstitutionaliate: a. control ulterior b. control posterior c. control concret
ANS: C
23. Presedintele Curtii a. este ordonator de credite b. nu poate fi revocat de judecători c. este reeligibil ANS: C 24. Controlul de constitutionalitate realizat de Curtea Constitutionala: a. priveste probleme de fapt si de drept b. poate privi si hotărârile cu caracter normativ ale Guvernului c. se face, ca regulă, în limitele sesizării
ANS: C
25. Judecătorii Curtii Constitutionale: a. pot fi actionari la o societate comercială cu capital de stat b. pot să se abtină de la vot atunci când nu cunosc suficient de bine domeniul în care Curtea trebuie să se pronunte c. pot fi realesi o singură dată
ANS: C
26. Reguli specifice independentei judecătorilor: a. judecătorii sunt reeligibili b. votul presedintelui este decisiv c. caracterul de demnitate publică a functiei
ANS: C
27. Presedintele Curtii: a. este ales prin vot secret b. poate fi judecător raportor c. este ordonator principal de credite
ANS: A
28. Reguli specifice controlului exercitat printr-un organ jurisdictional: a. deciziile au efecte inter partes litiganes b. deciziile sunt opozabile erga omens c. se realizează de către instante specializate
ANS: B
29. Actul prin care este sesizată Curtea, ca urmare a ridicării unei exceptii de neconstitutionalitate se numeste: a. apel b. adresă c. încheiere
ANS: C
30. Declararea neconstitutionalitătii unui tratat international poate avea drept consecinte: a. modificarea Constitutiei fara a fi pusa ei în acord cu tratatul international b. renegocierea tratatului, dacă acest lucru este posibil c. ratificarea fara rezerve, dacă tratatul permite acest lucru
ANS: B
31. Reguli specifice controlului exercitat printr-un organ specializat: a. autoritatea care efectuează controlul are o competentă generală b. deciziile sale au efecte numai inter partes litigantes c. este independentă fată de alte autorităti
ANS: C
32. Reguli specifice activitătii jurisdictionale a Curtii: a. cvorumul de lucru este de 6 judecători b. cuprinde o singură fază, cu caracter deliberativ c. deciziile se iau întotdeauna cu votul a 5 judecători
ANS: A
33. Încetarea mandatului de judecător la Curte: a. poate fi colectivă sau individuală b. ca urmare a imposibilitătii exercitării functiei mai mult de 4 luni c. la data excluderii ca urmare a unei condamnări penale
ANS: C
34. Sanctiunea deciziei pronuntată în controlul de constitutionalitate al legii este: a. nulitatea legii neconstitutionale b. inaplicabilitatea legii neconstitutionale c. abrogarea legii neconstitutionale
ANS: B
35. Mandatul de judecător la Curte: a. este reprezentativ b. este constitutional c. se bucură de legitimitate politică
ANS: B
36. Curtea Constitutionala a. este subordonată Parlamentului b. face parte din puterea judecătorească c. garantează suprematia Constitutiei
ANS: C
37. Reguli specifice numirii în functia de judecător la Curte: a. minim 18 ani vechime în muncă b. numirea se poate face fără acordul prealabil al candidatului c. candidatul să nu fi îndeplinit un mandat de judecător constitutional ANS: C 38. Evolutia controlului de constitutionalitate în România: a. a fost impus pentru prima dat prin Constitutia din 1866 b. autoritatea competentă sub Constitutia din 1923 era Curtii de Casatie, în sectiuni reunite c. în perioada comunistă, controlul a fost realizat de Curtea Supremă
ANS: B
39. Presedintele Curtii Constitutionale: a. nu poate fi reales b. este numit de Presedintele României c. este ales de plenul Curtii
ANS: C
40. Garantii constitutionale ale independentei judecătorilor: a. incompatibilitatea cu orice altă functie publică sau privată, fără exceptii b. posibilitatea prelungirii mandatului pe durata stării de asediu sau de război c. interdictia de a face parte din partide politice
ANS: C
41. Reguli specifice modelului European: a. a fost influentat de conceptia scolii normativiste a lui Hans Kelsen b. controlul este descentralizat c. efectele deciziilor nu sunt opozabile "erga omes".
ANS: A
42. Reguli specifice procedurii de numire: a. judecătorii depun jurământul în fata presedintelui Curtii b. numirea de către Presedintele României se face după procedura prevăzută de lege c. candidaturile se depun de către grupurile parlamentare
ANS: C
43. Mandatul de judecător la Curte: a. mandatul începe de la data numirii în functie b. este unic c. este de 7 ani
ANS: B
44. Judecătorii: a. sunt subordonati presedintelui Curtii b. se supun numai Constitutiei si legii c. se supun organelor politice care i-au numit
ANS: B
45. Procedura Curtii Constitutionale: a. este de drept public b. nu se completează cu regulile procedurii civile în măsura în care sunt compatibile cu natura controlului c. în domeniul penal se completează cu regulile procedurii penale.
ANS: A
46. Regulamentele Camerelor Parlamentului pot fi atacate de către: a. parlamentarii oricărei Camere b. Biroul permanent al Camerei unde se aplică regulamentul c. un grup parlamentar din Camera unde se aplică regulamentul ANS: C 47. Curtea Constitutionala are o natură politică datorită:. a. modului de numire a judecătorilor b. atributiilor sale c. componentei sale
ANS: B
48. Reguli privind statutul Curtii Constitutionale: a. organizare si functionare sunt de natura legii organice a Curtii b. competenta si componenta sunt de natura regulamentului Curtii c. statutul Curtii se defineste prin raportare exclusiv la Constitutie
ANS: A
49. Controlul se exercită de către Curtea Constitutionala numai prin: a. complete de judecată formate din 3 judecători cu recurs la un complet format din 5 judecători b. complet de judecată format din minim 6 judecători c. judecător raportor, cu aprobarea Presedintelui Curtii
ANS: B
50. Reguli specifice răspunderii judecătorilor: a. sanctiunile disciplinare se aplică de către presedintele Curtii b. răspunderea civilă este diferită de cea de drept comun c. judecătorii Curtii nu răspund penal pentru voturile si opiniile exprimate în exercitiul mandatului
ANS: C
51. Magistratii asistenti: a. sunt subordonati presedintelui Curtii b. nu pot participa la deliberări c. sunt numiti de către Parlament
ANS: A
52. Exceptia de neconstitutionalitate poate privi si o ordonantă:3. a. înainte de a fi adoptată prin lege b. după adoptarea ei prin lege c. chiar dacă emană de la alt organ de stat decât Guvernul
ANS: A
53. Decizia pronuntată cu privire la o exceptie de neconstitutionalitate: a. are efecte retroactive de la data emiterii legii declarată ca fiind neconstitutionala b. este obligatorie în procesul în care a fost invocată c. poate fi înlăturată în conditiile prevăzute de legea organică a Curtii
ANS: B
54. Controlul de constitutionalitate priveste: a. probleme de fapt si de drept b. nu presupune o procedură de drept public c. se face, ca regulă, în limitele sesizării ANS: C
55. O exceptie de neconstitutionalitate este inadmisibilă dacă: a. nu are caracter pertinent b. priveste o dispozitie legală adoptată cu încălcarea regulilor de tehnică legislativă c. priveste o dispozitie dintr-o lege ordinară contrară unei legi organice ANS: A 56. Sesizarea anterioară de neconstitutionalitate poate privi: a. legile înainte de promulgare sau după promulgare b. ordonantele de urgentă c. numai legile după adoptare si până la promulgare
ANS: B
57. Controlul se exercită de către Curtea Constitutionala prin: a. plen b. completele de judecată formate din 3 judecători, cu recurs la un complet format din 5 judecători c. judecătorul raportor, cu aprobarea Presedintelui Curtii
ANS: A
58. Sesizarea Curtii Constitutionala poate fi: a. orală b. numai scrisă si motivată c. direct în fata Curtii Constitutionale de către partile dintr-un proces
ANS: B
59. O exceptie de neconstitutionalitate respinsă poate fi reiterată: a. de către alte parti pentru alte motive b. de către aceleasi parti, dar pentru alte motive c. de către alte parti, chiar si pentru aceleasi motive
ANS: A
60. Exceptia de neconstitutionalitate într-un proces civil este ridicată cel mai des de către: a. pârât b. reclamant c. instantă, din oficiu
ANS: A 61. Cauzele de inadmisibilitate: a. pot fi constatate din oficiu sau la cerere de către instanta de judecată b. se constată numai de către instanta de judecată si niciodată de Curtea Constitutionala c. partile pot renunta expres la invocarea lor
ANS: A
62. Legile neconstitutionale: a. sunt cele contrare unei prevederi constitutionale invocate în sesizare b. sunt cele contrare unei prevederi constitutionale, chiar dacă nu a fost invocată în sesizare c. sunt cele ce nu îsi află temeiul într-un text constitutional expres
ANS: A
63. Decizia prin care se declară neconstitutionalitatea în cadrul controlului anterior: a. este obligatorie pentru Parlament b. poate fi înlăturată cu o majoritate calificată de 2/3 din numărul total al parlamentarilor c. poate fi înlăturată de Presedintele României
ANS: A
64. Decizia Curtii Constitutionale în cadrul controlului anterior este: a. obligatorie b. de recomandare c. poate fi înlăturată
ANS: A
65. Termenul de 5 zile cât legea este la Secretarul General al Camerei este un termen: a. de decădere pentru sesizarea Curtii b. de protectie a dreptului de a sesiza Curtea c. înlăuntrul căruia si Presedintele României poate sesiza Curtea
ANS: C
66. Judecătorii: a. trebuie să fie juristi b. sunt subordonati fată de autoritătile care i-au desemnat c. nu pot fi revocati de plenul Curtii
ANS: A
67. Exceptia de neconstitutionalitate: a. poate fi invocată numai de instanta de judecată b. poate fi invocată de parti, de instantă, cât si de procuror c. nu poate fi înlăturată în nici un caz de către instanta judecătorească
ANS: B
68. Judecătorii Curtii Constitutionale sunt: a. alesi de Parlament b. numiti de Presedintele României c. alesi în mod egal de fiecare Cameră a Parlamentului si de Presedintele României
ANS: C
69. Decizia pronuntată în exceptia de neconstitutionalitate: a. poate fi înlăturată de Parlament b. este obligatorie numai în procesul în care a fost invocată c. este obligatorie erga omnes ANS: C 70. Sesizarea Curtii Constitutionale se face: a. de către Avocatul Poporului, atât în cadrul controlului anterior, cât si a celui posterior b. de către partile care au invocat exceptia în cazul controlului a priori c. de către orice persoană care justifică un interes legitim în cazul atât al obiectiei cât si al exceptiei de neconstitutionalitate
ANS: C
* 71. Care dintre enunturile mentionate mai jos considerati ca reprezinta garantii juridice ale suprematiei Constitutiei? a. controlul special al aplicarii constitutiei b. deosebirile dintre constitutie si legi c. controlul constitutionalitatii legilor ANS: C
72. Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului la sesizarea: a. Unui grup de minim 20 de parlamentari b. Unuia dintre parlamentarii independenti c. Unuia dintre presedintii celor doua camere ANS: C
*73. Care din cauzele enumerate mai jos apreciati ca pot fi cauze ale aparitiei controlului constitutionalitatii legilor? a. unele neconcordante dintre constitutie si lege se datoreaza rigiditatii exagerate ale unor constitutii si observarii regulilor de tehnica legislativa b. controlul constitutionalitatii legilor se poate fundamenta pe pe teoria constitutionalismului c. controlul constitutionalitatii legilor se poate justifica, in statele federative, prin exigenta de a realiza o buna armonizare a intereselor generale ale federatiei cu interesele statelor membre ANS: C 74. Deosebirile dintre Constitutie si legi, ca si consecinte ale suprematiei Constitutiei, constau in: a. Deosebiri de continut b. Deosebiri de putere juridica c. Pozitia supraordonata a Constitutiei in raport cu legea
ANS: B
75. Deciziile de neconstitutionalitate: a. pot fi numai de neconstitutionalitate integrală b. pot fi si de neconstitutionalitate partială c. nu pot fi interpretative
ANS: B
76. Exceptia de neconstitutionalitate: a. este de ordine publică b. poate fi invocată doar la judecarea fondului c. poate fi invocată pentru a se ataca o hotărâre de Guvern
ANS: A
*77. Care din următoarele situatii reprezintă cauze de inadmisibilitate ale exceptiei de neconstitutionalitate: a. invocarea exceptiei în fata unei instante de arbitraj comercial b. neîndeplinirea obligatiei de motivare a exceptiei de neconstitutionalitate c. invocarea exceptiei de neconstitutionalitate cu privire la o hotărâre de Guvern
ANS: C
78. In cadrul controlului posterior Curtea Constitutionala hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate. Ele sunt admisibile doar daca satisfac urmatoarele cerinte imperative: a. exceptiile privesc o lege, o hotarare de Guvern ori o dispozitie dintr-o lege sau hotarare de Guvern b. solutionarea cauzei nu depinde de legea, ordonanta sau prevederea legala c. legea, ordonanta sau prevederea legala nu a fost constatata ca fiind neconstitutionala printr- o decizie anterioara a Curtii Constitutionale
ANS: C
79. Controlul constitutionalitatii legilor este: a. activitatea organizata de verificare a conformitatii legilor cu Constitutia b. activitatea organelor statului de aplicare a Constitutiei c. o institutie a dreptului constitutional ce cuprinde reguli privitoare la autoritatile competente a face aceasta verificare, procedura de urmat si masurile ce pot fi luate
ANS: A
80. Ca urmare a revizuirii Constitutiei in 2003, Curtii Constitutionale i-au fost atribuite prerogative de solutionare a conflictelor juridice de natura constitutionala dintre autoritatile publice la cererea unora dintre subiectii enumerati mai jos: a. Presedintele Romaniei b. Primul Ministru c. Vicepresedintele Consiliului Superior al Magistraturii
ANS: B
81. Criteriul organului competent sa efectueze controlul constitutionalitatii legilor determina urmatoarele forme de control: a. controlul realizat printr-un organ politic b. controlul exercitat pe cale de exceptie c. controlul realizat printr-un organ jurisdictional
ANS: A
82. Identificati actele supuse controlului de constitutionalitate pentru care Curtea Constitutionala se sesizeaza din oficiu: a. legile b. initiativele de revizuire a Constitutiei c. tratatele internationale ANS: B
83. Care dintre urmatoarele conditii sunt prevazute de Constitutia Romaniei si sunt obligatorii pentru numirea in functia de judecator la Curtea Constitutionala a Romaniei? a. sa poata ocupa cea mai inalta functie jurisdictionala din Romania b. sa posede o inalta competenta profesionala c. sa aiba o vechime de cel putin 20 ani in activitatea juridica sau in invatamantul juridic superior ANS: B
84. Identificati atributiile Curtii Constitutionale altele decat cele privind controlul constitutionalitatii unor acte normative: a. vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Senatului si de confirmare a rezultatelor sufragiului b. solutioneaza conflictele de natura constitutionala dintre autoritatile publice c. vegheaza la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului fara a confirma rezultatele acestuia ANS: B 85. Controlul abstract, anterior, de constitutionalitate a legilor se exercita numai la sesizarea unor anumit subiecti prevazuti de Constitutie: a. Presedintele Romaniei b. Adjunctii Avocatului Poporului c. Curtea de Apel Bucuresti
ANS: A
86. Care din următoarele acte sunt supuse controlului de constitutionalitate la Curtea Constitutionala: a. legea, regulamentul parlamentar, iar prin exceptie de neconstitutionalitate si ordonanta Guvernului b. legea, ordonanta si hotărârile normative ale Guvernului c. legea, hotărârile normative ale Guvernului si celelalte acte ale administratiei centrale cu caracter normativ
ANS: A
*87. Care din următoarele afirmatii referitoare la judecătorii Curtii Constitutionale este corectă? a. imunitatea judecătorilor priveste si răspunderea civilă b. în unele cazuri, o persoană ar putea fi judecător pentru o perioadă de 10 ani si 7 luni c. judecătorii îsi pot prelungi mandatul în caz de război
ANS: B
*88. Care dintre criteriile enumerate mai jos considerati ca sunt folosite in literatura de specialitate pentru clasificarea controlului constitutionalitatii legilor? a. criteriul raportului dintre dreptul intern si dreptul international b. criteriul efectelor controlului c. criteriul temporal
ANS: C 89. Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii tratatelor sau altor acorduri internationale la sesizarea: a. Avocatului Poporului b. A cel putin 50 de senatori c. A cel putin 50 de deputati
ANS: C
90. Potrivit Constitutiei Romaniei, Curtea Constitutionala hotaraste asupra contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea unui partid politic, contestatii ce pot fi formulate de: a. Presedintele uneia dintre camerele Parlamentului b. Avocatul Poporului c. Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii
ANS: A
91. Identificati principalele functii ale controlului constitutionalitatii legilor: a. garanteaza separatia si echilibrul puterilor in stat b. accelereaza constitutionalizarea dreptului in domeniul drepturilor si libertatilor fundamentale c. permite exprimarea eficienta a coalitiei parlamentare majoritare
ANS: A
92. Identificati atributiile Curtii Constitutionale a Romaniei referitoare la controlul constitutionalitatii unor acte normative: a. se pronunta asupra constitutionalitatii hotararilor de Guvern b. hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si ordonantele, ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial c. da aviz consultativ pentru propunerea de suspendare din functie a Presedintelui Romaniei ANS: B 93. Controlul realizat in raport cu cei indreptatiti sa puna in miscare procedura controlului constitutionalitatii legilor determina urmatoarele forme de control: a. controlul realizat dupa modelul american b. controlul realizat dupa modelul european c. controlul constitutionalitatii legilor poate fi declansat de orice cetatean care justifica un interes
ANS: C
*94. Ce acte normative pot constitui obiect al controlului constitutionalitatii legilor? a. actele administrative b. acte normative cu forta juridica egala cu a legii c. actele organelor judecatoresti
ANS: B
95. Identificati actele supuse controlului de constitutionalitate: a. Hotararile Guvernului b. Tratatele si alte acorduri internationale c. Actele administrative ale Guvernului
ANS: B
96. Curtea Constitutionala emite decizii atunci cand: a. vegheaza la respectarea procedurii pentru organizarea referendumului b. vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea presedintelui Romaniei c. se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului
ANS: C
97. Din suprematia legii in sistemul normativ rezulta o serie de consecinte, printre care enumeram: a. Consecinte privind interpretarea legii b. Controlul constitutionalitatii legilor c. Consecintele privind conformitatea cu legea a celorlalte acte normative emise de organele statului
ANS: C
98. Care din următoarele sunt atributii ale Curtii Constitutionale? a. Curtea Constitutionala validează rezultatele alegerilor parlamentare b. Curtea Constitutionala realizează un control în fapt si în drept c. Natura juridică a Curtii este politico-jurisdictională
ANS: C
99. Care sunt rolurile referndumului? a. Curtea Constitutionala validează rezultatele referendumului local b. referendumul este o formă de exprimare a democratiei semi-directe c. Presedintele României este demis de popor prin referendum
ANS: C
100. Referitor la controlul exercitat de Curtea Constitutionala: a. controlul ordonantelor simple ale Guvernului este un control concret b. controlul regulamentelor Parlamentului este un control preventiv c. controlul tratatelor internationale este un control concret
ANS: A
101. Referitor la controlul exercitat de Curtea Constitutionala: a. controlul intern nu este subordonat celui extern b. controlul tratatelor internationale este ulterior si abstract c. controlul ordonantelor de urgentă este ulterior si concret
ANS: C
102. Care sunt caracteristice legilor? a. legile organice nu au un domeniu constitutional b. ordonantele de urgentă pot fi emise în temeiul unei legi organice a Parlamentului c. controlul de constitutionalitate a legilor poate fi în acelasi timp preventiv si abstract
ANS: C
103. Actele Guvernului: a. ca regulă, exceptia de neconstitutionalitate a actelor Guvernului este ridicată de reclamantul dintr-un proces de drept comun b. ordonantele de urgentă pot fi emise în domeniul legilor organice c. hotărârile Guvernului sunt atacate pentru neconstitutionalitate la Curtea Constitutionala
ANS: B
104. Referitor la controlul exercitat de Curtea Constitutionala: a. controlul extern prevalează asupra controlului intern (substantial) b. controlul intern prevalează controlului extern c. controlul intern si cel extern au aceeasi valoare
ANS: A
105. Exceptia de neconstitutionalitate poate fi invocata de catre: a. partea care a invocat exceptia de neconstitutionalitate, putand oricând renunta la aceasta b. exceptia de neconstitutionalitate poate fi invocată de către martori, experti, interpreti c. exceptia de neconstitutionalitate poate fi invocată de reprezentantii legali (tutorii, curatorii) în numele si în interesul reprezentatilor
ANS: C
106. Referitor la exceptia de neconstitutionalitate: a. cauzele de inadmisibilitate ale exceptiei de neconstitutionalitate au caracter imperativ si sunt de ordine publică b. actul prin care Curtea îsi declansează procedură de control este însăsi exceptia de neconstitutionalitate c. procesul de drept comun isi continua cursul pe perioada solutionării exceptiei de către Curte
ANS: A
107. Contestatia privind constitutionalitatea unui partid politic: a. poate fi formulată de către Guvern b. decizia prin care se declară neconstitutionalitatea unui partid politic poate fi atacată la Înalta Curte de Casatie si Justitie c. contestatia având ca obiect constitutionalitatea unui partid politic poate fi formulată de presedintele uneia din Camerele Parlamentului, fără acordul plenului
ANS: A
108. Referitor la suspendarea Presedintelui Romaniei: a. decizia Curtii cu privire la suspendarea din functie a Presedintelui României este obligatorie pentru Parlament b. acesta poate fi demis cu votul majoritătii absolute a parlamentarilor celor două Camere c. contenciosul electoral privind alegerile prezidentiale are loc numai în fata Curtii Constitutionale
ANS: C
109. Curtea Constitutionala: a. nu poate modifica sau completa dispozitia legală supusă controlului b. în situatii expres prevăzute de lege, se poate pronunta asupra modului de interpretare sau de aplicare a legii c. în toate cazurile, exercită controlul numai la sesizare
ANS: A
110. Controlul preventiv: a. reprezintă un mijloc de apărare a minoritătii politice parlamentare în disputa sa cu majoritatea b. este admisibil si fată de o lege, tratat sau acord international în vigoare c. poate fi declansat ca urmare a unei exceptii de neconstitutionalitate
ANS: A
111. Controlul ulterior: a. poate avea ca obiect constitutionalitatea regulamentelor parlamentare b. este limitat în timp c. poate fi declansat si de către Avocatul Poporului
ANS: A
112. Mandatul judecatorilor inceteaza in urmatoarele cazuri: a. numai la expirarea acestuia b. la data demisiei c. doar in cazul excluderii de drept, ca urmare a unei condamnari penale
ANS: B
113. Suspendarea mandatul judecatorilor intervine: a. la data demisiei; b. numai in caza de arestare a judecatorului, pana la achitare; c. ca urmare a aparitiei unei situatii de incompatibilitate.
ANS: B
114. Controlul exercitat prin referdum se caracterizeaza prin: a. frecventa relativa mica a cazurilor de neconstitutionalitate; b. rolul hotarator al partidelor politice; c. imposibilitatea de a ratidica o neconstitutionalitate.
ANS: B
115. Modelul American: a. a fost impus pe cale pretoriană b. este rezultatul evolutiei modelului european c. este prevăzut în Constitutia S.U.A.
ANS: A
116. Controlul jurisdicţional realizat prin intermediul instanţelor judecătoreşti este intalnit in urmatoarele state: a. Japonia, Argentia, Australia b. SUA, Brazilia, Turcia c. Germania, Franta, Spania ANS: A
|
| | | Continut sponsorizat
| Subiect: Re: Contencios constitutional_anul4-sem I_2010-2011. DREPT CT. | |
| |
| | | | Contencios constitutional_anul4-sem I_2010-2011. DREPT CT. | |
|
Subiecte similare | |
|
| Permisiunile acestui forum: | Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
| |
| |
| |
|