Psihologia muncii
TRUE/FALSE
1) Profesiile depăşite sunt acele zone ale structurii socioprofesionale rămase în umbră sub aspectul corespondenţei lor în raport cu nivelul de modernitate al muncii şi nivelul de dezvoltare a societăţii.
ANS: T PTS: 1
2) Metoda timpilor şi a mişcărilor se foloseşte în analiza şi diagnoza activităţilor automatizate.
ANS: F PTS: 1
3) Erorile se definesc ca devieri deliberate de la norme sau practici stabilite necesare pentru a asigura funcţionarea normală, protejată a unui sistem potenţial periculos şi a unei activităţi sigure.
ANS: F PTS: 1
4) Stresul de la mijlocul carierei se datorează faptului că persoanele sunt obligate să intre într-o competiţie intensă, pentru a câştiga cât mai mult şi pentru a obţine un statut social cât mai înalt.
ANS: F PTS: 1
5) Recrutarea internă reprezintă procesul de acomodare a noilor angajaţi cu condiţiile specifice ale activităţii instituţiei şi locului de muncă.
ANS: F PTS: 1
6) Profesiunea este o activitate conştientă, care presupune efort fizic în vederea atingerii unui scop practic.
ANS: F PTS: 1
7) Personalitatea interpersonală se referă la imaginea pe care grupul şi-o face despre fiecare membru al grupului, ca rezultat al manifestărilor persoanei la nivelul colectivului, al activităţii şi interacţiunii acesteia cu ceilalţi membri ai grupului.
ANS: T PTS: 1
Parametrii în care trebuie păstrată temperatura într-o încăpere pentru a asigura confortul sunt : 100-150 C vara şi 19-200 C iarna; umiditatea optimă este de 75-80%, iar viteza aerului 15-30m/s.
ANS: F PTS: 1
9) Structura cognitivă a grupului de munca cuprinde procesele cognitive, afective şi relaţionale care au ca scop realizarea intercunoaşterii în cadrul grupului de muncă.
ANS: F PTS: 1
10) Vibraţiile mecanice exercită asupra organismului o formă de stres care poate genera în timp: tulburări vasculare, tulburări de sensibilitate şi tulburări neurologice.
ANS: T PTS: 1
11) Optimul motivaţional reprezintă acea intensitate a muncii care permite obţinerea unor performanţe înalte.
ANS: T PTS: 1
12) Teoria performanţelor asteptate a lui J. Adams arata ca indivizii sunt preocupaţi de relaţia dintre recompensa pe care o primesc ei şi cea pe care o primesc ceilalţi.
ANS: F PTS: 1
13) Teoria X porneşte de la premisa ca lucratorii accepta responsabilitaţile şi muncesc pentru atingerea scopurilor organizaţiei, daca astfel îşi ating şi scopuri personale.
ANS: F PTS: 1
14) Optimul motivaţional se referă la faptul că orice element al muncii (salariu, condiţii de muncă, relaţii cunşeful sau superiorii, etc.) are capacitatea de a genera atât satisfacţie cât şi insatisfacţie în munca în funcţie de contextul organizaţional la care ne raportăm.
ANS: F PTS: 1
15) Cercul de calitate reprezintă un grup angajaţi dintr-un domeniu de muncă care se întâlnesc regulat sub îndrumarea unui moderator şi care vizează rezolvarea problemelor pe care le întâmpină membrii cercului de calitate în domeniul lor efectiv de muncă sau în planuri adiacente (organizarea muncii, protecţia muncii, etc)
ANS: T PTS: 1
16) Delegarea sarcinilor este o metodă de îmbunătăţire a performanţelor pe post prin încurajarea angajatului să-şi asume responsabilitatea pentru propriile decizii şi performanţe în timpul activităţilor de muncă, angajatul fiind tratat de către şeful ierarhic ca un partener în atingerea obiectivelor.
ANS: F PTS: 1
17) Cariera se defineşte ca o succesiune de posturi/ activităţi planificate/ nu, implicând elemente de avansare, angajare şi dezvoltare personală de-a lungul unei perioade definite de timp.
ANS: T PTS: 1
18) Delegarea sarcinilor presupune trecerea cursantului prin mai multe posturi ale aceluiaşi departament în scopul cunoaşterii în profunzime a activităţii respective;
ANS: F PTS: 1
19) Validitatea de pregătire se referă la măsura în care performanţa cursantului la locul de muncă a crescut datorită procesului de pregătire.
ANS: F PTS: 1
20) Modelul «autoorientat» de planificare a carierei duce la performanţe şi satisfacţie întrucât angajaţii îşi stabilesc singuri cursul de dezvoltare a propriei cariere, utilizând experienţa proprie şi asistenţa furnizată de instituţie.
ANS: T PTS: 1
21) Cele trei necesităţi care explică în viziunea lui D. Mc Clelland motivaţia muncii sunt: necesitatea de securitate, necesitatea de a obţine un statut superior şi necesitatea de cooperare şi afiliere.
ANS: F PTS: 1
22) Motivaţia afectivă are la baza nevoia de a şti, de a cunoaşte, curiozitatea şi interesul intelectual faţă de o anumită profesiune
ANS: F PTS: 1
23) Vibraţiile mecanice exercită asupra organismului o formă de stres care poate genera în timp: tulburări vasculare, tulburări de sensibilitate şi tulburări neurologice.
ANS: T PTS: 1
24) Comunicarea formală se stabileşte spontan în cadrul relaţiilor dintre membrii organizaţiei şi vehiculează informaţii cu caracter personal/ general
ANS: F PTS: 1
25) Reţelele de comunicare centralizate corespund stilului de conducere autoritar şi sunt indicate în activităţi operative.
ANS: T PTS: 1
26) Incidentul se caracterizează prin cauzalitate multiplă, imprevizibilitate şi disproporţie cauză- efect
ANS: F PTS: 1
27) Descrierea postului oferă informaţii asupra localizării postului, obiectivelor acestuia, sarcinilor şi condiţiilor de muncă şi a relaţiilor organizatorice.
ANS: T PTS: 1
28) Incidentul de muncă reprezintă un eveniment neprevăzut care întrerupe buna desfăşurare a activităţii, şi având drept consecinţe pagube materiale şi victime umane.
ANS: F PTS: 1
29) Metoda grupării redă în planul secţiilor de producţie, cu ajutorul unor semne convenţionale caracteristice pentru fiecare tip de accident de muncă, locul de muncă unde s-au produs acestea, în scopul analizei împrejurărilor şi a condiţiilor caracteristice pentru adoptarea de măsuri de protecţie şi prevenire în viitor.
ANS: F PTS: 1
30) Tipul de personalitate flegmatică este indicat pentru activităţi de rutină, care nu necesită decizii prompte şi reacţii rapide el fiind înclinat spre analiză, precizie şi minuţiozitate.
ANS: F PTS: 1
31) Tipul A de personalitate caracterizat prin competitivitate, exigenţa, hiperimplicare, angajare în lupta de a reuşi, de a se autodepăşi, de a bate recorduri este predispus la stres.
ANS: T PTS: 1
32) Structura ierarhică cuprinde relaţiile dintre membrii grupurilor de muncă subordonate atingerii unor anumite obiective prevăzute în organigrama instituţiei şi care reflectă structura organizatorică a acesteia.
ANS: F PTS: 1
33) Recrutarea internă poate constitui un bun factor de motivare a angajaţilor în vederea viitoarei promovari, în condiţiile în care se poate obţine un statut profesional superior.
ANS: T PTS: 1
34) Ergonomia este ştiinţa care realizează echilibrul între om şi mediul de muncă prin adaptarea reciprocă a celor două în scopul organizării muncii şi funcţionării eficiente a sistemului om-maşină
ANS: T PTS: 1
35) Indivizii falşi negativi sunt acele persoane care nu trec de procesul de selecţie dar care se dovedesc în realitate a fi muncitori buni.
ANS: T PTS: 1
36) Modelul «organizaţia ştie cel mai bine» duce cel mai adesea la performanţe şi satisfacţie întrucât angajaţii sunt principalii responsabili pentru realizarea, controlul şi evaluarea muncii depuse.
ANS: F PTS: 1
37) Validitatea de performanţă a programului de pregătire profesională se referă la măsura în care performanţa cursantului la locul de muncă a crescut datorită procesului de pregătire.
ANS: T PTS: 1
38) Principiul relevanţei în examinarea psihologică se referă la concordanţa între rezultatele obţinute la examenul psihologic cu rezultatele obţinute în activitatea profesională de către individul testat.
ANS: F PTS: 1
39) Teoria ERG are în vedere următoarele tipuri de nevoi: nevoi de afiliere, nevoi de putere, nevoi de autorealizare.
ANS: F PTS: 1
40) Orientarea profesională reprezintă îndrumarea spre noi locuri de muncă sau spre alte profesiuni în cadrul aceleiaşi instituţii sau a altora ca urmare a constatării faptului că£ profesiunea aleasă nu mai corespunde cu interesele şi aptitudinile individului.
ANS: F PTS: 1
MULTIPLE CHOICE
1) Care dintre metodele de mai jos sunt metode de culegere a datelor specifice psihologiei muncii:
a. metoda incidentului critic
b. metoda timpilor şi a mişcărilor
c. studiul de caz
d. metoda analizei erorilor
e. analiza produselor activităţii
1 b+d
2 a+b
3 a+b+c
4 a+b+d
5 c+e
ANS: 4 PTS: 1
2) Metoda prin care se poate studia activitatea cognitivă a subiectului într-o secvenţă de activitate solicitându-se acestuia să reconstituie, prin analiza retrospectivă, modul în care a desfăşurat la locul de muncă o secvenţă de activităţi se numeşte:
1 tehnica protocoalelor verbale
2 tehnica explicării provocate
3 metoda experimentală
ANS: 2 PTS: 1
3) Metoda care constă în descompunerea mişcărilor complexe în mişcări elementare sau gesturi şi evaluarea duratelor acestora cu scopul echilibrării mişcărilor pe membrele superioare şi inferioare, reducerii timpilor de execuţie şi a efortului fizic se numeşte:
1 check-list-ul
2 metoda timpilor şi a mişcărilor
3 metoda incidentului critic
4 metoda analizei erorilor
ANS: 2 PTS: 1
4) Metoda timpilor şi a mişcărilor :
a. este o metodă utilizată şi în psihologia sportului
b. urmăreşte eliminarea mişcărilor inutile, reducerea timpilor de execuţie, şi reducerea efortului fizic
c. ia în considerare intervenţia factorilor mentali şi individuali asupra timpului de reacţie
d. se foloseşte în analiza şi diagnoza activităţilor manuale şi mecanizate
e. constă în descompunerea mişcărilor complexe în mişcări elementare sau gesturi şi evaluarea duratelor acestora
1 b+c+d
2 a+b+d
3 b+d+e
ANS: 3 PTS: 1
5) Care dintre următoarele afirmaţii corespund analizei de post:
a. componentele analizei de post sunt descrierea postului şi specificaţia de
personal
b. analiza de post este importantă mai ales în procesele de recrutare şi selecţie
de personal
c. este o metodă de obţinere a informaţiilor întâlnită şi în alte ramuri ale psihologiei
d. se concretizează într-o fişă de post
e. urmăreşte identificarea incidentelor critice care pot afecta randamentul pe post
1 a+b+d
2 a+b+c+d
3 a+b+d+e
ANS: 1 PTS: 1
6) Care dintre metodele de mai jos este comună atât psihologiei muncii cât şi altor discipline
a. analiza postului
b. analiza produselor activităţii
c. metoda observaţiei
d. check-list-ul
1 a+d
2 b+c
3 a+b+c+d
4 a+b+c
ANS: 2 PTS: 1
7) Care dintre afirmaţiile următoare corespunde specificaţiei postului:
a. se referă se referă la cerinţele umane ale postului sau calităţile care trebuie îndeplinite de o persoană care deţine sau urmează să ocupe un anumit post
b. se referă la obiectivele, sarcinile, îndatoririle şi responsabilităţile postului
c. pentru definirea ei a fost elaborat «clasificarea în cinci puncte»
1 a+b
2 b+c
3 a+c
ANS: 3 PTS: 1
Tipul de personalitate colerică se caracterizează prin:
a. manifestări inegale ale activităţii nervoase superioare trecând de la activism de la abandon
b. răbdare în activităţile de rutină, înclinaţie spre analiză, precizie şi minuţiozitate
c. crearea unor stări tensionale în colectivul de muncă datorită inconstanţei şi impulsivităţii
d. integrare facilă în grupul de muncă
1 a+b
2 b+d
3 a+c
4 a+b+c
ANS: 3 PTS: 1
9) Care dintre condiţiile următoare corespund .condiţiilor generale de practicare a profesiilor :
a. cunoaşterea importanţei social-economice a profesiunii studiate:
b. cunoaşterea condiţiilor igienice
c. condiţiile economice
d. pregătirea profesională
e. influenţa profesiunii asupra celui care prestează muncă respectivă
1 a+b+c+d+e
2 b+c+d
3 a+c+d+e
4 a+c+d
ANS: 1 PTS: 1
10) Componentele ambianţei locului de muncă sunt:
a. ambianţa fiziologică
b. ambianţa fizică
c. ambianţa tehnică
d. ambianţa psihosocială a muncii
1 a+b+c+d
2 a+c+d
3 b+c+d
ANS: 3 PTS: 1
11) Elementele componente ale ambianţei fizice sunt:
a. echipamentele tehnice
b. ambianţa luminoasă
c. ambianţa sonoră
d. echipamentele de protecţie
e. microclimatul
1 a+b+c+d+e
2 b+c+e
3 a+d
ANS: 2 PTS: 1
12) Care dintre următoarele reprezintă dimensiuni ale structurii grupului de muncă?
a. relaţiile interpersonale
b. structura de statusuri şi roluri
c. structura preferenţială
d. structura funcţională
e. starea de sănătate a membrilor grupului de muncă
1 a+b+c+d+e
2 b+c+d
3 a+b+c+d
4 a+e
ANS: 2 PTS: 1
13) Dintre metodele şi tehnicile de cunoaştere a grupurilor fac parte următoarele:
a. chestionare pentru cunoaşterea personalitaţii interpersonale a membrilor
grupului
b. experimentul de grup
c. tehnicile sociometrice
d analiza postului
e.metoda timpilor şi a mişcărilor
1 a+b+c+d+e
2 a+b+c
3 d+e
ANS: 2 PTS: 1
14) Satisfacţia muncii este influenţată de :
a. facilităţile socio-profesionale
b. caracterul rutinier/ variat al muncii
c. relaţiile la locul de muncă muncii
d. cadrul organizaţional
e. condiţiile de muncă
1 a+b+c+e
2 b+c+d+e
3 a+b+c+d+e
ANS: 3 PTS: 1
15) Care dintre următoarele teorii se bazează pe următoarele postulate:
a. lucratorii accepta responsabilitaţile şi muncesc pentru atingerea scopurilor organizaţiei, daca astfel îşi ating şi scopuri personale.
b. angajaţii considera munca o parte importanta a vieţii lor,
c. lucratorii accepta bucuroşi responsabilitaţile şi chiar le cauta în funcţie de recompensele care le sunt asociate în acest sens;
d. angajaţii au potenţial care sa-i ajute în atingerea obiectivelor organizaţiei şi dau dovada de inventivitate şi creativitate în munca lor;
e. angajaţii îşi doresc securitatea dar au şi alte nevoi, de cooperare, stimă, realizare personală, etc.
1 teoria X
2 teoria Y
3 teoria echităţii
ANS: 2 PTS: 1
16) Una dintre teoriile de mai jos se bazează pe următoarele postulate:
1. managerii trebuie sa-i dirijeze, sa-i controleze şi sa-i constrânga pe angajaţi pentru realizarea obiectivelor instituţiei;
2. angajaţii trebuie conduşi pentru ca au ambiţii reduse şi evita responsabilitaţile;
3. angajaţii sunt preocupaţi în general de securitatea personală.
1 teoria X
2 teoria ERG
3 teoria Y
4 teoria echităţii
5 teoria consolidării
ANS: 1 PTS: 1
17) Teoria celor trei necesităţi a lui David Mc Clelland are în vedere următoarele necesităţi:
a. necesităţile de securitate
b. necesităţile de putere
c. necesităţile de afiliere
d. necesităţile de realizare
e. necesităţile de stimă şi statut
1 a+b+c
2 b+d+e
3 b+c+d
ANS: 3 PTS: 1
18) Consolidarile în viziunea lui B.F Skinner sunt:
a. facilităţile
b. mutările disciplinare
c. menţinerea unei echităţi efort-compensaţie
d. concedierile
e. stingerea
f. consolidările negative
g. creşterile salariale
1 a+b+c+d+e+f+g
2 e+f
3 a+b+d+e+f+g
ANS: 3 PTS: 1
19) Una dintre tipurile de comunicare de mai jos are următoarele caracteristici:
1.mesajele pornesc de la un anumit nivel ierarhic şi sunt destinate nivelurilor inferioare
2. se utilizează pentru formarea, informarea şi dirijarea personalului
3. mijloacele de comunicare utilizate sunt: reuniunile, afişajele, informările telefonice, etc.
a. comunicarea orizontală
b. comunicarea ierarhică
c. comunicarea salarială
1 comunicarea orizontală
2 comunicarea ierarhică
3 comunicarea salarială
ANS: 2 PTS: 1
20) Care dintre următoarele reţele are caracteristicile de mai jos:
1. participanţii la comunicare sunt egali ca poziţii, ei aflându-se în relaţii de coordonare
2. se caracterizează printr-un stil de conducere democratic, participativ
3. comunicarea este liberă există un feedback permanent între toţi participanţii la comunicare
4. este indicată în activităţile creative şi cele de informare
5. dezavantajul constă în dificultatea luării rapide a unei decizii în situaţii deosebite, datorită distribuţiei egale a responsabilităţii între membrii reţelei şi evitării asumării responsabilităţii de către unul dintre aceştia.
1 Reţeaua în Y
2 Reţeaua în lanţ
3 Reţeaua în cerc
4 Reţeaua stea
ANS: 3 PTS: 1
21) Factorii interni care pot perturba comunicarea sunt:
a. timpul şi circumstanţele nepotrivite
b. distanţa prea mare/ prea mică dintre interlocutori
c. distorsiunile semantice
d. distorsiunea serială
e. afectivitatea
1 a+b+c+d+e
2 c+d+e
3 b+c+e
ANS: 2 PTS: 1
22) Factorii externi care pot perturba comunicarea sunt:
a. mediul fizic
b. mijloacele tehnice cu funcţioare defectuaosă
c. afectivitatea
d. stimulii vizuali
e. distorsiunea serială
f. afectivitatea
g. structura organizaţională cu canale formale
h. limitele individuale
1 a+b+c+d+e+f+g+h
2 a+b+d+g
3 c+e+f+h
ANS: 2 PTS: 1
23) După gradul de oficializare comunicarea poate fi:
1. formală, informală
2. ierarhică, salarială, orizontală
3. scrisă, orală, audio-vizuală, nonverbală
1 formală, informală
2 ierarhică, salarială, orizontală
3 scrisă, orală, audio-vizuală, nonverbală
ANS: 1 PTS: 1
24) Reţelele în Y sunt:
a. reţele descentralizate şi corespund stilului de conducere democratic
b. indicate în activităţi creative şi de informare
c. reţele slab centralizate şi corespund stilului de conducere autoritar
1 c
2 b+c
3 a+b
ANS: 1 PTS: 1
25) Fazele dezvoltării carierei sunt sunt:
a. acomodarea cu locul de muncă şi colectivul
b. exercitarea propriu-zisă a profesiei, eventual dobândirea unui statut superior
c. reconversii şi reorientări profesionale
d. perfecţionări profesionale
e. faza critică din care se desprind trei traiectorii: avansare, menţinere sau declin
f. pensionarea
1 a+b+c+d+e+f
2 a+e+f
3 a+b+e+f
ANS: 1 PTS: 1
26) Caracteristicile accidentului de muncă sunt:
a. previzibilitatea;
b. disproporţia dintre cauză şi efect
c. este rezultatul unor acţiuni sau inacţiuni umane;
d. poate fi determinat de factori individuali, de mediu sau de natură tehnică.
1 a+b+c
2 a+b+c+d
3 b+c+d
ANS: 3 PTS: 1
27) Recrutarea internă prezintă o serie de avantaje care se regăsesc printre următoarele elemente:
a. permite identificarea şi atragerea unui număr mai mare de candidaţi potenţiali;
b. poate constitui un bun factor de motivare a angajaţilor în vederea viitoarei promovari;
c. încurajează un nou mod de gândire în cadrul organizaţiilor;
d. atragerea candidaţilor este mult mai uşoară iar selecţia este mult mai rapidă şi mai eficientă;
e. punctele forte şi punctele slabe ale candidaţilor sunt cunoscute mult mai bine.
1 a+b+c+e
2 b+d+e
3 c+d
ANS: 2 PTS: 1
28) Care dintre elementele de mai jos reprezintă dezavantaje ale recrutării interne:
a. costul recrutării personalului este mult mai ridicat;
b. împiedică infuzia de “suflu proaspăt” şi nu favorizează promovarea unor
“ idei noi”;
c. la un ritm rapid de extindere a instituţiei, posibilitaţile de completare a posturilor din personalul existent, pot fi depaşite;
d. nu este nevoie de o perioadă de acomodare cu noul loc de muncă;
e. se pot manifesta favoritisme, persoanele promovate menţinându-şi legaturile cu foştii colegii de munca;
1 a+b+c+e
2 b+c+e
3 a+c+e
ANS: 2 PTS: 1
29) Recrutarea externă prezintă o serie de avantaje care se regăsesc printre elementele de mai jos:
a. recrutarea personalului este mult mai rapidă şi mai puţin costisitoare;
b. permite identificarea şi atragerea unui număr mai mare de candidaţi potenţiali;
c. încurajează un nou mod de gândire în cadrul organizaţiei;
d. motivarea personalului creşte, iar ambianţa morală se îmbunătăţeşte;
e. se realizează economii în costurile de pregătire pentru că se angajează profesionişti competenţi, bine pregătiţi, din exterior
1 a+b+c+d
2 b+c+e
3 a+d+e
4 c+d+e
ANS: 2 PTS: 1
30) Care dintre elementele prezentate reprezintă dezavantaje ale recrutării externe:
a. favorizează promovarea ideilor noi;
b. timpul necesar orientării, adaptării şi integrării pe posturi a noilor angajaţi este mult mai mare, ceea ce atrage costuri suplimentare;
c. identificarea, atragerea şi evaluarea candidaţilor se realizează mult mai dificil;
d. nu implică elaborarea unor programe de pregătire profesională întrucât se angajează profesionişti din exterior;
e. poate apărea respingerea noilor veniţi de către vechii angajaţi ceea ce creează dificultăţi de integrare, duce la scăderea motivaţiei afectând productivitatea muncii
1 a+d
2 b+c+e
3 a+b+c+e
ANS: 2 PTS: 1
31) Care dintre următoarele metode sunt utilizate în recrutarea externă?
a. observaţia
b. anunţurile publicitare
c. analiza produselor activităţii
d. fişierul cu potenţiali angajaţi
e.metoda timpilor şi a mişcărilor
f.reţeaua de cunoştinţe
g.internetul
h.analiza postului
i. head-huntingul
1 b+d+f+g+i
2 a+b+c+d+e
3 a+c+e+h
ANS: 1 PTS: 1
32) Etapele planului de recrutare sunt:
a. analiza prognozei cererii de resurse umane
b. organizarea posturilor şi a oamenilor
c. prognoza ofertei de resurse umane
d. organizarea interviului de selecţie
e. analiza evidenţei posturilor devenite disponibile datorita demisiilor,
concedierilor, pensionarilor, deceselor
f. acomodarea cu locul de muncă
g. studiul posturilor
h. calculul nevoilor directe de recrutare
1 d+f
2 a+b+c+e+g+h
3 a+b+c+e+f+g+h
ANS: 2 PTS: 1
33) Etapele selecţiei de personal sunt următoarele:
a. analiza scrisorii de intenţie şi a curriculumului vitae
b. adaptarea în muncă
c. interviul de selecţie
d. testarea psihologică
e. recrutarea internă
f. probele de cunoştinţe profesionale
g. probele de lucru
h. integrarea la locul de muncă
i. examinările medicale
j. verificarea referinţelor
k.decizia finală
1 a+b+e+h
2 b+c+d+e
3 a+b+c+d+e+f+g+h+i+j+k
4 a+c+d+f+g+i+j+k
ANS: 4 PTS: 1
34) Factorii care influenţează procesul de integrare sunt:
a. scopurile instituţiei la care angajatul trebuie să adere
b. coeziunea şi coerenţa grupului, în care angajatul îşi desfăşoară activitatea
c. contractul pe care angajatul îl are cu instituţia şi care stabileşte un echilibru între contribuţiile şi realizările cerute şi recompensele financiare şi nonfinanciare ale organizaţiei
d. normele care definesc rolurile angajatului în instituţie
e. raporturile de putere şi de dependenţă cu colegii şi cu superiorii ierarhici
1 a+b+c+d+e
2 b+c+d
3 a+c+e
ANS: 1 PTS: 1
35) Tipurile de erori care pot apărea în timpul interviului de selecţie sunt:
a. eroarea de similaritate
b. discriminarea în funcţie de vârstă
c. eroarea de contrast
d. sublinierea elementelor negative
e. eroarea de tip halou
f. eroarea datorată primei impresii
g. discriminarea în funcţie de sex
1 a+b+c+d+e+f+g
2 a+c+e+f
3 b+d+g
ANS: 1 PTS: 1
36) Stadiile procesului de integrare profesională în viziunea lui O.Hoffman sunt:
a. adaptarea în muncă
b. vizite în instituţie, conduse de şeful ierarhic, care îi va prezenta noului angajat activitatea acesteia, structura sa şi mai ales departamentele cu care va colabora
c. asimilarea
d. identificarea cu instituţia şi colectivul
e. oferirea noului angajat a unei «mape de întâmpinare» care să conţină informaţii referitoare la structura organizatorică a instituţiei, facilităţile existente, programul de lucru, modalităţile de evaluare, regulamentele instituţiei, date despre protecţia muncii, prevenirea accidentelor, etc.
1 a+b+c+d+e
2 a+c+d
3 b+e
ANS: 2 PTS: 1
37) Dintre factorii rganizaţionali cauzatori de stres conform modelului Michigan fac parte:
a. conflictul de rol
b. coeziunea grupului
c. volumul grupului
d. ambiguitatea rolului
e. supraîncărcarea rolului
f. structura comunicaţională a grupului
1 a+d+e
2 b+c+f
3 a+b+e+f
ANS: 1 PTS: 1
38) Această formă de validitate urmăreşte dacă eficienţa programului de pregătire este egală pentru toate grupurile pregătite în interiorul aceleiaşi organizaţii
1 validitatea de performanţă
2 validitatea intraorganizaţională
3 validitatea de pregatire
ANS: 2 PTS: 1
39) Acest proces reprezintă îndrumarea spre noi locuri de muncă sau spre alte profesiuni cu scopul restabilirii echilibrului dintre om şi activitatea sa profesională.
1 selecţia de personal
2 orientarea profesională
3 reorientarea profesională
ANS: 3 PTS: 1
40) Această metodă de pregătire profesională presupune trecerea cursantului prin mai multe posturi ale aceluiaşi departament în scopul cunoaşterii în profunzime a activităţii respective.
1 rotaţia pe posturi
2 delegarea sarcinilor
3 coachingul
ANS: 1 PTS: 1
41) Această metodă urmăreşte detectarea unor comportamente mai puţin obişnuite din punctul de vedere al sarcinilor prescrise şi al rezultatelor obţinute.
1 metoda timpilor şi a mişcărilor
2 metoda incidentului critic
3 metoda analizei erorilor
ANS: 2 PTS: 1
42) Ansamblul însuşirilor şi caracteristicilor psihice ale unui individ precum şi gradul lor de dezvoltare la un moment dat se numeşte
1 psihoprofesiograma
2 psihograma
ANS: 2 PTS: 1
43) Acest capitol al fişei postului.se referă la experienţa, studiile, însuşirile fizice, abilităţile intelectuale şi trăsăturile de personalitate necesare unui individ pentru a ocupa un anumit post dintr-o instituţie
1 specificaţia de post
2 analiza postului
3 descrierea postului
ANS: 1 PTS: 1
44) Aceste fenomene cu caracter disfuncţional se definesc prin diferenţele în acţiune şi rezultatele efective în raport cu un criteriu clar şi operaţional de referinţă privind cursul acţiunii sau rezultatul acesteia.
1 incidentele
2 accidentele
3 erorile
ANS: 3 PTS: 1
45) Această metodă specifică psihologiei muncii conţine seturi de întrebări cu ajutorul cărora se evaluează gradul de adecvare a sistmului sistemul om- maşină- mediu la anumite criterii şi se utilizează pentru proiectarea echipamentelor sau a activităţii pe post.
1 check-list-ul
2 metoda incidentului critic
3 metoda timpilor şi a mişcărilor
ANS: 1 PTS: 1
46) Acest tip de personalitate se caracterizează prin sociabilitate, tendinţe spre relaţionare, comunicativitate, adaptabilitate la munca de echipă şi asumarea responsabilităţilor.
1 personalitatea ambivertă
2 personalitatae introvertită
3 personalitatea extrovertită
ANS: 3 PTS: 1
47) Această teorie are în vedere următoarele tipuri de nevoi: nevoi existenţiale, nevoi de relaţionare, nevoi de autorealizare.
1 teoria celor trei necesităţi
2 teoria ERG
3 teoria ierarhizării nevoilor
ANS: 2 PTS: 1
48) Acest tip de motivaţie are la baza nevoia de a şti, de a cunoaşte, curiozitatea şi interesul intelectual faţa de o anumita profesiune
1 motivaţia intrinsecă
2 motivaţia cognitivă
3 motivaţia pozitivă
4 motivaţia extrinsecă
5 motivaţia afectivă
ANS: 2 PTS: 1
49) Sursa generatoare a acestei motivaţii se afla în trebuinţele personale ale individului şi este solidara cu activitaţile lui, individul exercitând o munca în conformitate cu propriile aptitudini şi abilitaţi.
1 motivaţia intrinseca
2 motivaţia cognitiva
3 motivaţia negativa
4 motivaţia extrinseca
5 motivaţia afectiva
ANS: 1 PTS: 1
50) Această formă de consolidare se bazează pe ideea că un anumit comportament va dispărea daca va fi ignorat.
1 Sancţiunea
2 Consolidarea pozitivă
3 Extincţia
4 Consolidarea negativă
ANS: 3 PTS: 1
51) Conform acestei teorii factorul care motivează oamenii în procesul muncii este salariul pe care aceştia îl primesc
1 Managementul ştiinţific
2 Teoria bifactorială
3 Teoria echităţii
4 Teoria aşteptării
5 Teoriei reîntăririi şi consolidării
ANS: 1 PTS: 1
52) Această formă de motivaţie este determinată de interacţiunea membrilor grupului de muncă şi se referă la faptul că munca favorizeazaă realizarea contactelor sociale precum şi satisfacerea nevoilor de cooperare, afiliere, securitate, stimă şi statut social ale acestora.
1 Motivatia interinsecă
2 Motivaţia afectivă
3 Motivaţia psihosocială
ANS: 3 PTS: 1
53) Conform acestei teorii oamenii sunt motivaţi de atingerea şi menţinerea unui sens al echităţii între contribuţiile personale şi recompensele obţinute.
1 Teoriei X
2 Teoriei bifactoriale
3 Teoriei echităţii
4 Teoriei aşteptării
5 Teoriei reîntăririi şi consolidării
AN
S: 3 PTS: 1
54) Conform acestei teorii oamenii fac o comparaţie între efortul pe care îl depun (educaţie, calificare, abilităţi, experienţa, timpul lucrat în organizaţie, etc.) şi compensaţia pe care o primesc (salariu, beneficii, recunoaşteri, promovări).
1 teoria performanţelor aşteptate
2 teoria echităţii
3 teoria motivaţie- igienă
4 teoriei consolidării
5 teoria Y
ANS: 2 PTS: 1
55) Acest concept se referă la faptul ca orice element al muncii (salariu, condiţii de muncă, relaţii cu şeful sau superiorii, etc.) are capacitatea de a genera atât satisfacţie cât şi insatisfacţie în munca în funcţie de contextul organizaţional la care ne raportăm.
1 continuumul motivaţional
2 optimul motivaţional
ANS: 1 PTS: 1
56) Ansamblul relaţiilor de atracţie, respingere sau indiferenţă care se pot dezvolta între membrii grupului formează
1 structura ierarhică
2 structura afectivă
3 tructura sociometrică
ANS: 3 PTS: 1
57) Această formă de comunicare este un schimb de la egal la egal între sectoare sau departamente diferite care nu ţine cont de relaţiile ierarhice şi unde toată lumea se cunoaşte iar ocaziile de dialog sunt frecvente
1 comunicarea salarială
2 comunicarea laterală
3 comunicarea ierarhică
ANS: 2 PTS: 1
58) Această reţea de comunicare corespunde stilului de conducere «laissez-faire» şi se caracterizează printr-o diminuare a corectitudinii mesajului datorită distorsiunii seriale
1 reţeaua în Y
2 reţeaua în lanţ
3 reţeaua în stea
ANS: 2 PTS: 1
59) Această structură se referă la diferenţierea funcţiilor de execuţie şi de conducere în funcţie de nivelurile de responsabilitate şi competenţă.
1 structura ierarhică
2 structura funcţională
3 structura de statusuri şi roluri
ANS: 1 PTS: 1
60) Aceste fenomene cu caracter disfuncţional sunt favorizate de un climat organizatoric tolerant, permisiv, în care violarea se pedepseşte rar şi se apreciază rar conformitatea la reguli.
1 sabotajele
2 violările rutiniere
3 incidentele
4 erorile
ANS: 2 PTS: 1
61) Această formă de stres este legată de obţinerea avansării în interiorul instituţiei dar şi de tensiunile induse de sacrificiul partenerului, în vederea reuşitei profesionale.
1 stresul la începutul carierei
2 stresul la sfârşitul carierei
3 stresul la mijlocul carierei
ANS: 3 PTS: 1
62) Această metodă constă în studierea accidentelor de muncă analoage într-un anumit interval de timp, a împrejurărilor, cauzelor şi condiţiilor specifice în vederea adoptării de măsuri eficiente în viitor.
1 metoda topografica
2 metoda monografică
3 metoda grupării
4 metoda psihologică sau a fişelor
ANS: 3 PTS: 1
63) Această formă de stres se datorează incapacităţii de adaptare la schimbările tehnologice, concedierilor şi reconversiilor necesare în carieră datorate progresului tehnic, apropierii de vârsta pensionării
1 stresul de la începutul carierei
2 stresul de la mijlocul carierei
3 stresul de la sfârşitul carierei
ANS: 3 PTS: 1
64) Acest tip de eroare constă în compararea fiecărui candidat cu predecesorul său/ predecesorii săi, neglijând comparaţia cu standardul prestabilit al interviului.
1 eroarea de similaritate
2 eroarea de tip halou
3 eroarea de contrast
4 eroarea datorată primei impresii
ANS: 3 PTS: 1
65) Persoanele care trec de procesul de selecţie dar care se dovedesc a fi muncitori slabi se numesc
1 Indivizii falşi negativi
2 Indivizii falşi pozitivi
ANS: 2 PTS: 1
66) În cadrul interviului de selecţie acest tip de eroare se produce atunci când o anumită caracteristică a interviului impresionează foarte puternic, ceea ce influenţează şi aprecierea celorlalte caracteristici ale candidatului.
1 Eroarea de contrast
2 Eroarea de tip halou
3 Eroarea de similaritate
ANS: 2 PTS: 1
67) Acest proces se referă la alegerea după anumite criterii a celui mai potrivit candidat pentru ocuparea unui post în cadrul unei instituţii prin analiza obiectivă a concordanţei dintre caracteristicile profesionale ale unui post şi posibilităţile fizice, psihice şi informaţionale pe care le prezintă solicitanţii postului.
1 selecţia de personal
2 recrutarea internă
3 recrutarea externă
ANS: 1 PTS: 1
68) Acest proces este influenţat de scopurile instituţiei, coeziunea şi coerenţa grupului de muncă, contractul pe care angajatul îl are cu instituţia, normele care definesc rolurile individului în instituţie precum şi de raporturile de putere şi de dependenţă cu colegii şi cu superiorii ierarhici.
1 selecţia de personal
2 reorientarea profesională
3 integrarea profesională
ANS: 3 PTS: 1
69) Acest tip de eroare constă în faptul că cel care conduce interviul este tentat să selecţioneze candidaţii care îi sunt asemănători şi să-i respingă pe restul.
1 eroarea de similaritate
2 eroarea de similaritate
3 eroarea de contrast
ANS: 1 PTS: 1
70) Avantajele acestui proces se referă la faptul că persoanele au un nivel de competenţă crescut, pot veni cu idei inovatoare la locul de muncă şi nu se conformează fenomenelor negative de grup.
1 recrutarea internă
2 recrutarea externă
3 selecţia de personal
ANS: 2 PTS: 1
71) Această metodă de pregătire profesională presupune trecerea cursantului prin mai multe posturi ale aceluiaşi departament în scopul cunoaşterii în profunzime a activităţii respective;
1 rotaţia pe posturi
2 delegarea sarcinilor
3 coachingul
ANS: 1 PTS: 1
72) Acest model are efecte negative şi repercusiuni in plan psihic din cauza percepţiei faptului că organizaţia abuzează de angajaţi.
1 Modelul organizaţia ştie cel mai bine
2 Modelul şansă şi noroc
3 Modelul autoorientat
ANS: 1 PTS: 1
73) În cadrul acestei forme de comunicare mesajele circulă de la bază către nivelurile superioare, ea fiind importantă atât pentru a cunoaşte aspiraţiile personalului, cât şi pentru dezamorsarea eventualelor conflicte şi tensiuni.
1 comunicării ierarhice
2 comunicării orizontale
3 comunicării salariale
ANS: 3 PTS: 1
74) Acest proces se referă la îmbunătăţirea cunoştinţelor profesionale, abilităţilor şi deprinderilor existente, acumularea de noi tehnici de lucru, transferul în profesie a elementelor de noutate determinate de progresul ştiinţific şi tehnic
1 formarea profesionalăŁ
2 pregătirea profesională
3 perfecţionarea profesională
ANS: 3 PTS: 1
75) Prima etapă în procesul de integrare a noului angajat la locul de muncă în viziunea lui O.Hoffman este:
1 identificarea
2 asimilarea
3 adaptarea
ANS: 3 PTS: 1