LISTA DE INTREBARI PENTRU EXAMEN
DISCIPLINA: DREPT FISCAL
1.Cărei ramuri de drept aparŃine disciplina drept fiscal?
Dreptului public
2.Care este principala componentă structurală a sistemului financiar public?
- veniturile publice
3.Ce unde derivă termenul fisc,din punct de vedere etimologic?
Fiscus – cos, paner
4.Ce cuprinde conceptul de fiscalitate?
totalitatea impozitelor si taxelor provenite de la persoane fizice si juridice care alimenteaza bugetele publice".
5.Pe ce principii trebuie să se fundamenteze impunerea?
-principii de echitate fiscala,
- de politica financiara,
-de politica economica,
-principii social politice.
6.Cu ajutorul cărui sistem sunt îndeplinite nevoile financiare?
- cu ajutorul sistemului fiscal
7.Cine sunt participanŃii la sistemul fiscal?
Factorii de decizie politica
Factorii de decizie administrativa
contribuabilii
8.Ce organe centrale ale statului au atribuŃii în domeniul financiar-fiscal?
- ministerul finantelor
- inalta curte de conturi
9. Ce organe locale ale statului au atribuŃii exclusive în domeniul financiar-fiscal?
10.Cine adoptă legislaŃia în domeniul financiar-fiscal la nivel local?
Consiliul local
11.Cine sunt consideraŃi factori de decizie administrativă la nivel local ?
Directiile judetene ale finantelor publice si administratiile financiare
12.Cine sunt contribuabilii?
Persoane fizice si juridice care detin bunuri si realizeaza venituri impozabile
13. Care sunt principalele pârghii ale sistemului fiscal?
Impozitele si taxele
14.Ce rol au impozitele în plan economic?
utilizarea impozitelor ca mijloc de intervenŃie în activitatea economică
15. Ce rol au impozitele în plan social?
se procedează la redistribuirea unei părŃi importante din PIB între grupuri sociale si
indivizi, între persoane fizice si juridice
16.Cum se clasifică impozitele după formă?
1.Impozite directe
2.Impozite indirecte:
17. Cum se clasifică impozitele după obiectul impunerii?
1.Impozit pe venit.
18. Cum se clasifică impozitele după scopul urmărit?
1.Impozite financiare.
2.Impozite de ordine.
19. Cu ajutorul cărui concept se măsoară finalitatea sistemului fiscal?
De presiune fiscala
20.De cine este dat nivelul fiscalităŃii?
Rata prelevarilor obligatorii
21. Ce forme îmbracă presiunea fiscală?
- forma presiunii fiscale psihologice
- forma presiunii individualle
22. Ce probleme poate genera presiunea fiscală?
- cresterea inflatiei
- tendinta de reducere a eforturilor productive
23.Ce consecinŃe negative au prelevările obligatorii mari?
- economia subterana (munca la negru)
- frauda si evaziunea fiscala
- sporirea nemultumirii populatiei, diminuarea nivelului de trai
24.Ce determină sporirea nemulŃumirii populaŃiei?
Izbucnirea de revolte si revolutii in randul populatiei
25. Ce caracter are evaziunea fiscală, în contextul globalizării?
- caracter international
26.Ce presupune fenomenul globalizării ?
- cresterea comertului international
- explozia fluxurilot financiare internationale
27.Ce determină explozia fluxurilor financiare internaŃionale?
- aparitia crizei finsanciare
28.Ce reprezintă paradisurile fiscale?
- mici entitati juridice cu statut special sau de tip statal
29.Care sunt formele de manifestare ale evaziunii fiscale internaŃionale ?
- paradisurile fiscale
- zonele libere
- infernele fiscale
30.Ce reprezintă zonele libere?
- evaziune fiscala
31.Ce reprezintă infernele fiscale?
- fiscalitate excesiva
32.Când au apărut primele oaze sau paradisuri fiscale ?
- in perioada Greciei Antice
33.Ce trăsături comune au paradisurile fiscale?
- sunt amplasate inm imediata apropiere a marilor si oceanelor
- sunt state mici, independente, sau teritorii autonome, cu popukatie redusa si potential turistic ridicat
- ofera avantaje fiscale persoanelor fizice sau juridice care au domiciuliul sau sediul pe teritoriul lor, prin scutirea de la plata sau cote reduse de impozitare a profiturilor sau veniturilor realizate
- - protecŃia legală a operaŃiunilor financiare sau comerciale realizate de persoanele fizice sau
juridice,prin convenŃiile de evitare a dublei impuneri a veniturilor încheiate cu Ńările industrializate;
- au un sistem bancar fiabil, bazat pe respectarea secretului bancar, chiar si atunci este vorba
despre săvârsirea unor fapte grave cu încălcarea legislaŃiei unui stat străin;
- nu există un control asupra monedei, cu excepŃia situaŃiei în care străinii efectuează operaŃiuni
în moneda Ńării proprii paradisului fiscal;
- există o permanentă adaptare a legislaŃiei fiscale cu evoluŃia acesteia pe plan mondial
34.În ce monedă se desfăsoară operaŃiunile bancare în paradisurile fiscale?
-- nu există un control asupra monedei, cu excepŃia situaŃiei în care străinii efectuează operaŃiuni în moneda Ńării proprii paradisului fiscal;
35.De ce avantaje fiscale beneficiează persoanele juridice sau fizice în paradisurile fiscale?
- prin scutirea de la plata sau cote reduse de impozitare a profiturilor sau veniturilor realizate
36.Cum se clasifică paradisurile fiscale în funcŃie de persoanele care le utilizează?
- 1.1.Paradisuri pentru persoane fizice:
- b.1.2. Paradisuri fiscale pentru persoanele juridice
37.Cum se clasific ă paradisurile fiscale în funcŃie de zona geografică în care se situează?
- Zona Europa
- Zona Africa
- Zona Asia-Pacific
- Zona Caraibelor si America Centrala
38.IdentificaŃi paradisuri fiscale pentru persoane fizice. - Andorra, unde cota impozitului este 0;
- Bahamas, unde nu există impozite;
- Cayman, unde nu se aplică impozit pe venit;
- Monaco, unde nu se impozitează veniturile, dar nu se aplică si francezilor;
- Cipru, care acordă avantaje fiscale persoanelor fizice pensionate.
39. IdentificaŃi paradisuri fiscale pentru persoane juridice.
Insulele Virgine Britanice, care permit înfiinŃarea de societăŃi cu activităŃi externe, care nu sunt
impozitate;
- Cipru;
- Bahrain (preferat de arabi), unde societăŃile străine nu sunt impozitate;
- Guernsey si Jersey, sunt Ńări,unde, de asemenea,nu se impozitează societăŃile nerezidente;
- Bahamas, Bermude, Cayman. În aceste state se pot înfiinŃa societăŃi neimpozabile, dar numai cu
activitate externă.
40. IdentificaŃi paradisuri fiscale în Zona Europa.
Monaco, Malta, Cipru, Gibraltar, Insulele Man, Lichtenstein;
41. IdentificaŃi paradisuri fiscale în Zona Africa.
- Liberia
42. IdentificaŃi paradisuri fiscale în Zona Asia-Pacific.
- Liban, Dubai, Insulele Virgine, Singapore, Hong Kong, Insulele Marschall;
43. IdentificaŃi paradisuri fiscale în Zona Caraibelor si America Centrală.
Bermude, Panama, Belize, Bahamas, Costa Rica,Antilele Olandeze.
44.Cu cine este a similat conceptul de zonă liberă?
celui de evaziune fiscală legală
45.Cum se clasifică zonele libere în funcŃie de destinaŃia mărfurilor?
- zone orientate spre importul de mărfuri (în Ńările dezvoltate);
- zone orientate spre exportul de mărfuri
46. Cum se clasifică zonele libere în funcŃie de importanŃa operaŃiunilor desfăsurate?
- zone libere de prelucrare sau zone libere de fabricaŃie, cu tendinŃa de a stabili industrii în zonele
respective;
- zone libere comerciale, bazate mai mult pe operaŃiuni comerciale.
47. Cum se clasifică zonele libere în funcŃie de poziŃia geografică si de specificul
operaŃiunilor realizate?
- porturi libere (porturi franco), unde numai o parte din port este zonă liberă si este destinată operaŃiunilor
de transbordare si depozitare a mărfurilor, în regim vamal liberalizat;
- perimetre libere, sunt similare porturilor libere si se înfiinŃează în interiorul unei Ńări;
- antrepozite vamale libere;
- zone de tranzit;
- zone libere comerciale, care se ocupă în principal cu aprovizionarea cu mărfuri de import a marilor pieŃe
de consum;
- zone de prelucrare pentru export sau zone de export.
48.Ce Ńări sunt considerate inferne fiscale?
Belgia, Olanda, Marea Britanie, ElveŃia, Germania
49.Care sunt consecinŃele unei fiscalităŃi excesive?
- fraudă fiscală
50.IdentificaŃi instrumente de realizare a evaziunii fiscale?
- SocietăŃile fictive
- SocietăŃile offshore
51.Care este scopul înfiinŃări societăŃilor fictive?
- stabilirea în Ńările de refugiu a profiturilor realizate;
- dificultăŃi în desfăsurarea acŃiunilor de control fiscal al contabilităŃii
52.Unde sunt înregistrate societăŃile offshore?
-într-un paradis fiscal
53.Ce obiect principal de activitate au societăŃile offshore?
-servicii bancare, servicii de asigurări,
operaŃiuni comerciale de import-export, activităŃi investiŃionale, achiziŃionarea de proprietăŃi, înregistrareade nave si aeronave etc.
54.Ce drepturi au societăŃile offshore?
să folosească un nume cu acordul Registrului ComerŃului
55.Cum se rezolvă problema capitalului social al unor societăŃi offshore de pe teritoriul
ElveŃiei?
capitalul social înregistrat trebuie subscris de proprietari si pus într-un cont special al companiei
56.Ce – documente sunt necesare pentru înmatricularea companiilor offshore?
-certificatul de înmatriculare, emis de Biroul de Înmatriculări;
- actul constitutiv/statutul din care reies obiectul de activitate, numele, organele de conducere;
- actul de numire a primului (-ilor) director(i
57.Ce document vizează începutul desfăsurări activităŃii într-o societate offshore?
-- procesul-verbal al primei întâlniri,
58.Ce costuri implică funcŃionarea unei societăŃii offshore?
- taxe plătibile pentru agentul si sediul înregistrat;
- taxe sau impozite guvernamentale;
- salarii plătite directorilor si proprietarilor nominali;
- cheltuieli de retransmitere a corespondenŃei;
- cheltuieli de întreŃinere (telefon, fax) ale sediului permanent
- taxa de inmatriculare
59.Cum se grupează societăŃile offshore?
companii offshore de investiŃii, societăŃi comerciale offshore, companii offshore de credit, bănci offshore, holding offshore.
60.Ce acte si operaŃiuni sunt specifice procedurii fiscale?
- acte si operaŃiuni prealabile de stabilire si
realizare a creanŃelor fiscale;
- acte si operaŃiuni privind declararea, stabilirea,
verificarea si colectarea impozitelor, taxelor,
contribuŃiilor si altor sume datorate bugetului general al
statului;
- soluŃionarea contestaŃiilor împotriva actelor
administrative fiscale.
61.Ce principii sunt aplicabile procedurii fiscale?
-- aplicarea unitară a legislaŃiei
-- utilizarea limbii române ca limbă oficială în administraŃia fiscala
- - rolul activ al organului fiscal
-exercitarea dreptului de apreciere
- dreptul de a fi ascultat
-buna credinta
- obligaŃia de a coopera (revine debitorului)
-- obligaŃia de a coopera
62.Cine trebuie să respecte secretul fiscal?
-funcŃionarii publici.
63.Cui aparŃine obligaŃia de a coopera în cadrul procedurii fiscale?
- debitorului
64.În ce categorie de acte se înscrie solutia fiscală anticipată?
-actelor administrativ fiscale
65. În ce categorie de acte se înscrie acordul de preŃ în avans?
-actelor administrativ fiscale
66.În ce formă se emit actele administrative fiscale?
- numai in forma scrisa, pe hartie sau in format electronic
66.Cui devine opozabil actul adminstrativ fiscal,după comunicare?
-contribuabilului
67.De la ce dată îsi produc efectele juridice actele adminstrative fiscale?
- de la data comunicăriicu excepŃia cazurilor când este menŃionată o
dată ulterioară comunicării
68.În ce sitauŃie poate intervenii modificarea actelor administrative fiscale?
-- în cazul constatării nulităŃii actului administrativ fiscal.
- în cazul modificării sau desfiinŃării deciziei deimpunere, sub rezerva verificării ulterioare;
- atunci când s-au schimbat prevederile legale fiscaleîn baza cărora a fost luată decizia.
-- în situaŃia îndreptării unor erori materiale, dinoficiu sau la cererea contribuabilului;
- în situaŃia modificării sau anulării titluluiexecutoriu, a unui act de executare sau a actului
administrativ în urma contestaŃiei formulate de contribuabil
69.În ce condiŃii poate intervenii desfnŃarea actelor administrative fiscale?
- -- în cazul constatării nulităŃii actului administrativ fiscal.
- în cazul modificării sau desfiinŃării deciziei deimpunere, sub rezerva verificării ulterioare;
- atunci când s-au schimbat prevederile legale fiscaleîn baza cărora a fost luată decizia.
-- în situaŃia îndreptării unor erori materiale, dinoficiu sau la cererea contribuabilului;
- în situaŃia modificării sau anulării titluluiexecutoriu, a unui act de executare sau a actului
administrativ în urma contestaŃiei formulate de contribuabil
70.Ce înŃelegem prin domiciliul fiscal,potrivit Codului de procedură fiscală?
- - adresa de domiciliu, adresa unde
locuieste efectiv (persoanelor fizice;
- sediul social, în cazulpersoanelor juridice;
- adresa persoanei care reprezintă entitatea sauasocierea, iar în lipsa unei asemenea persoane, adresa dedomiciliu al oricăruia dintre asociaŃi, în cazulasocierilor si altor entităŃi fără personalitate juridică
71.Ce autoritate a statului are competenŃă generală privind administrarea creanŃelor fiscale
datorate bugetului general?
-Ministerul FinanŃelor Publice prin AgenŃia NaŃională de Administrare Fiscală si unităŃile sale teritoriale
72. Ce autoritate a statului are competenŃă teritorială privind administrarea creanŃelor fiscale
datorate bugetului general?
acel organ fiscal judeŃean, local sau al municipiului Bucuresti în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al contribuabilului sau al plătitorului devenit (în cazul impozitelor realizate prin stopaj la sursă).
73. Ce autoritate a statului are competenŃă teritorială privind administrarea creanŃelor fiscale
datorate bugetului local?
-compartimentelor de specialitate ale autorităŃilor administraŃiei publice locale.
74.De cine se rezolvă conflictul de competenŃă între două autorităŃi fiscale,care au organ
ierarhic superior comun?
- de organul ierarhic superior comun celor două organe fiscale între care a intervenit conflictul de competenŃă
75. De cine se rezolvă conflictul de competenŃă între două autorităŃi fiscale,care nu au organ
ierarhic superior comun?
- de Comisia fiscală centrală din cadrul Ministerului FinanŃelor Publice
76.Ce incidente de procedură pot apărea,legate de competenŃa teritorială?
-conflictele de interese, abŃinerea si recuzarea funcŃionarului public,reprezentant al unui organ fiscal competent.
77.În ce situaŃie vorbim de un conflict de interese?
. funcŃionarul public implicat în procedură de administrare este, în acelasi timp, si contribuabil sau soŃ (soŃie), rudă sau reprezentant al contribuabilului;
- funcŃionarul respectiv poate dobândi un avantaj ori poate suporta un dezavantaj direct;
- există un conflict între el, soŃia (soŃul) acestuia sau rude până la gradul al 3-lea si una din părŃi;
78.În ce situaŃie poate fi re.cuzat funcŃionarul public?
- dacă funcŃionarul aflat în conflict de interese nu se abŃine, el poate fi recuzat de contribuabil
79.De cine se decide recuzarea functionarului ?
- de conducătorul organuluifiscal sau de organul ierarhic superiore
80.Ce mijloace de probă sunt reglementate de Codul de procedură fiscală?
- solicitarea informaŃiilor de orice fel, din partean contribuabililor si a altor persoane;
- solicitarea de expertize;
- folosirea înscrisurilor;
- efectuarea de cercetări la faŃa locului
81.De la cine pot solicita si obŃine informaŃii organele fiscale?
- poliŃie, jandarmerie sau alŃi agenŃi ai forŃei publice.
82.Ce document completează contribuabilii când furnizează informaŃii?
- declaraŃie pe propria răspundere
83.Ce probe se pot utiliza în determinarea stării de fapt fiscale a contribuabilului?
- ObŃinerea de informaŃii
- Expertiza
- Folosirea înscrisurilor
- Cercetarea la faŃa locului
84.Ce persoane pot refuza furnizarea de informaŃii în determinarea stării de fapt fiscale a
contribuabilului?
-soŃul (soŃia) sau rudele contribuabilului până la gradul al III-lea inclusiv
85.Ce document se încheie la sfârsitul acŃiunii de cercetare la faŃa locului?
- proces-verbal.
86.Cui revine sarcina probei in dovedirea situatiei de fapt a contribuabilului?
- atât organului fiscal cât si contribuabilului -
87.În ce termen pot soluŃiona organele fiscale cererile contribuabilului,potrivit Codului de
procedură fiscală ?
- 45 zile
88.IdentificaŃi acte si operaŃiuni de stabilire a creanŃelor fiscale.
- înregistrarea fiscală;
- obligaŃia de a conduce evidenŃa contabilă si fiscală;
- obligaŃia contribuabililor de a depune declaraŃii fiscale;
- obligaŃia organelor fiscale de a emite decizii de impunere
89.Care este codul de indentificare fiscală pentru persoanele fizice?
-- codul numeric personal
90. Care este codul de indentificare fiscală pentru persoanele juridice?
- - codul de înregistrare fiscală,
91.Unde se păstrează evidenŃele fiscale si contabile în cazul persoanelor juridice?
-la domiciliul fiscal al contribuabilului, la sediile secundare ale acestuia, inclusiv pe suport electronic, sau pot fi încredinŃate spre păstrare unei societăŃi autorizate să presteze servicii de arhivare;
92.Unde se depun declaraŃiile fiscale?
- la registratură
93.Cum se transmit declaraŃiile fiscale?
prin scrisoare recomandată ori pot fi transmise prin mijloace electronice sau prin sisteme de transmitere la distanŃă.
94.De cine se redactează declaraŃiile fiscale ,când contribuabilul nu poate să scrie?
- de organul fiscal sub forma unui proces-verbal
95.Când se emit decizii de impunere?
- ori de cate ori se modifică baza de impunere;
- ca urmare a unei inspecŃii fiscale;
- dacă nu s-a emis un document referitor la baza de impunere.
96.Ce acte administrative fiscale sunt asimilate deciziilor de impunere?
- deciziile privind rambursarile de T.V.A;
- deciziile privind restituirea de sume de bani de la bugetul general consolidat;
- deciziile referitoare la baza de impunere;
- deciziile referitoare la obligaŃiile de plată accesorii;
- declaraŃiile fiscale sub rezerva unei verificări ulterioare.
97.Care este termenul general de prescripŃie în materia stabilirii creanŃelor fiscale?
- 5 ani
98.Când începe să curgă termenul general de prescripŃie?
- de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a născut creanŃa fiscală, dacă legea nu dispune altfel.
99.Ce termen de prescripŃie este prevăzut de lege în cazul stabilirii obligaŃiilor fiscale ce
rezultă din săvârsirea unor fapte penale?
- 10 ani
100.Pe ce perioadă se suspendă termenul de prescripŃie a dreptului de stabilire a obligaŃiei
fiscale ?
- pe perioada cuprinsă între momentul efectuării inspecŃiei fiscale si până la emiterea deciziei de impunere.