pisi4you Membru Nou
Mesaje : 2 Data de inscriere : 23/01/2012
| Subiect: Re: Drept administrativ 2-A2S2-DREPT-BV Lun 28 Ian 2013 - 17:56 | |
| SUBIECTE DREPT ADMINISTATIV AN2S1 Drept administrativ Semestrul I An II Administratie Publica - Spoiler:
1.Precizati care este obiectul contractelor administrative, din punct de vedere al regimului juridic conform legii 554/2004 – legea contenciosului administrativ. Punerea in valoare a bunurilor proprietate publica, executarea lucrarilor de interes public, prestarea serviciilor publice
3.Precizati care sunt caracterele contractelor administrative. Sunt contracte cu executare succesiva in timp
4.Care sunt caracterele contractelor administrative? Sunt contracte solemne
5.Intre cine se incheie contractul de concesiune reglementat prin legea219/1998 – privind regimul concesiunilor? Un concedent – autoritate publica si un concesionar persoana fizica sau persoana juridica de drept privat romana sau straina
6.In numele cui autoritatea publica poate detine calitatea de concedent in cadrul unui contract de concesiune? In numele statului (ministere)
7.Ce dobandeste cu titlu definitiv sau temporar o persoana juridica denumitaautoritate contractanta in cadrul unui contract de achizitie publica? Produse, lucrari sau servicii
8.Pe baza caror principii se realizeaza atribuirea contractului de achizitiepublica? Principiul liberei circulatii si principiul eficientei utilizari a fondurilor publice
9.Precizati care sunt primcipiile pe baza carora se realizeaza atribuirea contractului de achizitie publica. Principiul liberei circulatii si principiul eficientei utilizari a fondurilor publice
10.Prin ce procedee se poate face atribuirea contractului de achizitie publica? Licitatie - deschisa sau restransa
11.Precizati prin ce procedee se poate face atribuirea contractului de achizitie publica. Negocierea - competitiva sau cu o singura sursa
12.Care sunt partile contractului de inchiriere a bunurilor proprietate publica astatului si a unitatilor administrativ teritoriale? O persoana de drept public denumita locator si o persoana de drept privat denumita locatar
13.Care tip de contract administrativ are ca obiect executia uneia sau maimultor lucrari de constructii in schimbul unui pret? Contract de lucrari publice
14.Care tip de contract administrativ – contract de achizitie publica, acordaexecutantului concesionar dreptul de a exploata sau administra rezultatul lucrarilorpentru o perioada de timp determinata? Contract pentru concesiunea de lucrari
15.Ce fel de bun se remite spre folosinta temporar, gratuit – unei persoane dedrept privat – unui comodatar cu obligatia de a-l restitui in natura, in cazulcontractului de comodat incheiat de catre organele administratiei publice? Un bun aflat in proprietatea statului sau unitatilor administrativ teritoriale
16.Ce fel de bun poate fi bunul ce face obiectul contractului de comodat incheiatde catre organele administratiei publice? Un bun aflat in proprietatea statului sau unitatilor administrativ teritoriale.
17.Conform art.17 din Legea nr.213/1998 privind proprietatea publica siregimul juridic al acesteia si prevederile OG nr.124/1998 privind organizarea sifunctionarea cabinetelor medicale pot fi date în comodat - imobile din patrimoniulde stat sau unitatilor administrativ teritoriale pentru ce destinatii? Cabinete medicale.
18.Ce are ca obiect, dupa caz, contractul de parteneriat public-privat? Proiectarea, finantarea, constructia si exploatarea, intretinerea si transferul oricarui bun public
19.Ce fel de acte juridice sunt contractele administrative? Actele juridice pe care le incheie organele administratiei publice cu cei administrati
20.Cum sunt clauzele contractelor administrative? clauzele nu sunt negociabile
21.Cum este definit contractul de concesiune? contractul prin care o autoritate publica, numita concedent, transmite pentru o perioadade cel mult 49 de ani unei alte persoane, numita concesionar, dreptul si obligatia deexploatare a unui bun, a unei activitati sau a unui serviciu public, in schimbul unei redevente
22.Cum este definit contractul de achizitie publica? este contractul incheiat in forma scrisa prin care o persoana juridica, denumitaautoritate contractanta, dobandeste un titlu definitiv sau temporar produse, lucrari sauservicii prin atribuirea unui contract de achizitie publica unui ofertant in urma aplicariiuneia dintre procedurile prevazute
23.Cum este definit contractul de lucrari publice? este acel contract administrativ incheiat intre o autoritate publica si o persoana de dreptprivat, numita executant, si care are ca obiect executia uneia sau mai multor lucrari deconstructii, in schimbul unui pret
24.Cum este definit contractul pentru concesiunea de lucrari? este acel tip de contract de achizitie publica, asemanator contractului de lucrari, cudeosebirea ca autoritatea publica, in contrapartida lucrarilor executate, acordaexecutantului-concesionar dreptul de a expolata sau de a administra rezultatul lucrarilorpentru o perioada de timp
25.Cum este definit contractul de grant? este contractul incheiat intre Fondul Roman de Dezvoltare Sociala si reprezentanti aigrupurilor din comunitatile rurale sarace etc. prin care Fondul, pe baza unui proiectintocmit de beneficiari, transmite acestora, cu titlu gratuit, sume de bani
26.Precizati ce are ca obiect contractul de parteneriat public privat?Ce reprezinta obiectul contractului de asociere in participatiune? dupa caz, proiectarea, finantarea, constructia, exploatarea, intretinerea si transferuloricarui bun public.
27.Cine are competenta sa verifice utilizarea grantului, potrivit proiectului aprobat? Fondul Roman de Dezvoltare Sociala
28.Aratati daca din punct de vedere al regimului juridic aplicabil, contractele administrative sunt asimiliate actelor administrative. sunt asimilate actelor administrative.
29.In ce sens se explica caracterul sinalagmatic al contractelor administrative? in sensul ca atat autoritatea administrativa, cat si persoana de drept privat au obligatiiin executarea contractului
30.Precizati ce fel de caracter au contractele administrative. ele au caracter oneros
31.Ce fel de contracte sunt contractele administrative? ele sunt contracte numite
32.Ce fel de reglementare juridica au contractele administrative? aceste contracte au o reglementare specifica
33.Cine isi cunoaste intinderea obligatiilor in cazul contractelor administrative? ambele parti, atat autoritatea administrativa, cat si persoana de drept privat cunosc intinderea obligatiilor inca din momentul incheierii contractului.
34.Precizati cum sunt clauzele contractelor administrative. clauzele sunt stabilite in mod unilateral de catre autoritatea administrativa
35.Precizati ce fel de sanctiune se aplica in cazul contractelor administrative incazul in care nu au fost indeplinite formele si procedurile prevazute de lege, avandin vedere faptul ca acestea sunt contracte solemne. se aplica sanctiunea nulitatatii absolute
36.In ce poate consta obiectul contractelor administrative? punerea in valoare a bunurilor proprietate publica
37.Precizati daca activitatile de prestare a serviciilor publice pot face obiectul contractelor administrative. acestea pot face obiectul contractelor administrative
38.Pentru ce pot fi utilizate contractele administrative de catre autoritatile publice? concesionarea serviciilor publice de interes national
39.Care sunt principiile ce stau la baza atribuirii contractului de achizitie publica? principiul eficientei utilizari a fondurilor publice si principiul tratamentului egal
40.Cum se poate atribui contractul de achizitie publica? prin negociere cu o singura sursa
41.Intre cine se incheie contractul de lucrari publice? acest contract se incheie intre o autoritate publica si o persoana de drept privat si seacorda, de regula, prin licitatie organizata de autoritatea publica.
42.Precizati ce fel de drept acorda autoritatea publica, concesionarului, in cazul contractului pentru concesiunea de lucrari. dreptul de a exploata rezultatul lucrarilor pentru o perioada determinata
43.Ce poate constitui obiect al contractului de comodat incheiat de organele administratiei publice? un bun aflat in proprietatea unei unitati administrativ-teritoriale, dat in folosinta gratuita pe o perioada determinata
44.Care sunt partile contractului de parteneriat public-privat? o autoritate publica centrala sau locala si una sau mai multe persoane de drept privat
45.Precizati ce are ca obiect contractul de grant, incheiat intre Fondul Roman de Dezvoltare Sociala si reprezentanti ai grupurilor din comunitatile rurale sarace. transmiterea de sume de bani, cu titlu gratuit, pe baza unui proiect intocmit de beneficiari
46.Ce contract administrativ are ca obiect realizarea unui interes public? contractul de asociere in participatiune
47.Precizati care contract administrativ are ca obiect executia unuia sau multor lucrari de constructii , in schimbul unui pret. contractul de lucrari publice
48.Ce se intelege prin caracterul oneros al contractelor administrative? autoritatea administrativa urmareste realizarea unui interes public, in timp ce persoana de drept privat urmareste obtinerea unui castig material
49.Explicati de ce contractele administrative sunt contracte de adeziune. deoarece clauzele sunt stabilite in mod unilateral de catre autoritatea administrativa prin caietul de sarcini, in baza prevederilor legale
50.Bunurile care apartin statului si unitatilor administrativ-teritoriale constituie: una din principalele pârghii utilizate în scopul realizării sarcinilor generale ale sistemului organelor administratiei publice.
51.Domeniul public este alcatuit din urmatoarele categorii de bunuri: bunurile prevăzute în anexa la Legea nr.213/1998;
52.Ca institutie juridica, în raport cu proprietatea publica sau în functie de sfera de cuprinde, domeniul public: poate cuprinde atât bunuri mobile cât si bunuri imobile
53.Bunurile care apartin domeniului public: sunt imprescriptibile extinctiv si achizitiv
54.Proprietatea publica se dobandeste: atât pe căi specifice dreptului comun cât si pe căi specifice dreptului public
55.Dreptul de proprietate publica poate fi dobandit: pe cale naturală
56.Serviciul public reprezinta, potrivit opiniilor exprimate în literatura de specialitate: chintesenta administratiei publice
57.Serviciul public reprezinta, potrivit opiniilor exprimate în literatura de specialitate: fundamentul dreptului public modern
58.Serviciile publice au aparut ca urmare a constatarii:În raport cu aparitia dreptul public si dreptul privat, serviciul public: aparitiei nevoilor sociale ale comunitătii a căror satisfacere face necesară interventia statului
59.Sarcinile de prestatie ale administratiei publice se clasifica în: sarcini de interes local
60.Activitatea de reprezentare diplomatica a Statului Roman: este un serviciu public
61.Sunt sarcini de prestatie de interes local ce revin administratiei publice: serviciile de asistentă socială
62.Sunt sarcini de prestatie de interes local ce revin administratiei publice: canalizarea
63.Activitatile juridice si materiale ale administratiei publice se împart în: activităti cu caracter de dispozitie
64.Prin serviciu public se întelege: organizatia de stat sau a colectivitătii locale, înfiintată de autoritătilecompetente, cu scopul de a asigura satisfacerea unor cerinte ale membrilorsocietătii, în regim de drept administrativ sau civil, în procesul de executare alegii
65.Este un serviciu public: activitatea de legiferare realizată de Parlament
66.Potrivit Constitutiei, sunt principii de baza ale administratiei publice locale: principiul deconcentrării serviciilor publice
67.Este serviciu public: serviciul public de solutionare de către instantele judecătoresti a litigiilor dedrept public si de drept privat
68.Pentru a ne afla în prezenta unor servicii publice sunt necesare cel putin urmatoarele conditii: activitatea serviciului să se desfăsoare în realizarea autoritătii de stat
69.Pentru a ne afla în prezenta unor servicii publice sunt necesare cel putin urmatoarele conditii: adoptarea sau emiterea de către autoritatea competentă a actului de înfiintare a serviciului public
70.Regimul juridic aplicabil serviciilor publice este format: din totalitatea normelor de drept aplicabile înfiintării, organizării si prestării serviciului public
71.Regimul juridic aplicabil serviciilor publice: este reprezentat de normele de drept public aplicabile
72.Sub aspectul denumirii si în raport cu utilitatea publica, serviciul public: se diferentiază de serviciul de utilitate publică
73.Serviciul public se diferentiaza de serviciul de utilitate publica prin una din urmatoarele caracteristici care îi sunt specifice: este supus reglementărilor si controlul statului cu privire la formarea si utilizarea resurselor financiare
74.În raport de forma de organizare, serviciile publice se împart în: organe ale administratiei publice; institutii publice; regii autonome, societătisi companii nationale de interes public
75.Sub aspectul înfiintarii si finantarii, serviciile publice care functioneaza sub forma de organe ale administratiei publice: pot fi înfiintate de Parlament
76.Sub aspectul înfiintarii, serviciile publice care functioneaza sub forma de organe ale administratiei publice: pot fi înfiintate prin ordin al ministrului
77.Sub aspectul activitatii desfasurate, a sumelor percepute pentruactivitatea desfasurata si al periodicitatii si ritmicitatii activitatii, serviciile publice care functioneaza sub forma de organe ale administratiei publice: îsi desfăsoară activitatea în mod continuu si ritmic, după programe aduse la cunostinta publicului
78.Sunt principii de organizare si functionare a serviciilor publice: principiul continuitătii
79.Sunt principii de organizare si functionare a serviciilor publice: principiul eficientei si eficacitătii
80.Sunt servicii publice: serviciul de administrare a domeniului privat al unitătilor administrativteritoriale
81.Trasaturile actului administrativ sunt: este forma juridică principală de activitate a administratiei publice;
82.Sunt caracteristici ale actului administrativ: actul administrativ este adoptat/emis de către o autoritate publică în vederea organizării executării legii si executării în concret a acesteia
83.Principiul legalitatii actului administrativ presupune urmatoarele: calitatea actului administrativ de a corespunde Constitutiei si legii în baza si în executarea căreia a fost emis.
84.Principiile care stau la baza procedurii administrativ-jurisdictionale sunt: principiul contradictorialitătii si principiul asigurării dreptului la apărare
85.Reclamantul poate introduce actiunea în contencios administrativ la: la alegere între instanta de la domiciliul/sediul reclamantului si cea de la sediul autoritătii publice
86.Sistemul dualist de jurisdictie în materia contenciosului administrativ este reglementat în: Franta, Belgia, Italia, Germania;
87.Temeiul constitutional al contenciosului administrativ este: art. 52 si art. 126 alin. (6) din Constitutie, republicata.
88.Contenciosul administrativ se refera la: totalitatea litigiilor dintre autoritătile publice si particulari, solutionate de instante judecătoresti specializate
89.Ministerul Public participa în litigiile de contencios administrativ în urmatoarele situatii: sesizează instanta de contencios administrativ competentă, când apreciază că prin emiterea unui act administrativ normativ se vatămă un interes legitim public
90.In cazul actiunilor promovate de Agentia Nationala a Functionarilor facultativa
92.Pot fi persoane vatamate, în sensul legii contenciosului administrativ si: organisme sociale care invocă o vătămare, printr-un act administrativ, a unui interes legitim public
93.Notiunea de „autoritate publica”, reprezinta potrivit dispozitiilor legii contenciosului administrativ: orice organ de stat sau al unitătilor-administrativ teritoriale care actionează, în regim de putere publică, pentru satisfacerea interesului public general
94.Forma scrisa a actului administrativ este necesara pentru: executarea si respectarea întocmai de către cei cărora li se adresează
95.Dreptul de tutela administrativa se exercita prin: Prefect
Prefectul poate ataca în contencios administrativ: actele pe care le consideră nelegale, emise de autoritătile publice locale;
96.Agentia Nationala a Functionarilor Publici poate ataca în contencios administrativ: actele autoritătilor publice centrale si locale prin care se încalcă legislatia privind functia publică
97.Conditiile de admisibilitate a cererii de sesizare cu exceptia de nelegalitate sunt, potrivit art. 4 din legea contenciosului administrativ: obiectul exceptiei de nelegalitate să vizeze un act administrativ unilateral;
98.Caracteristicile procedurii de solutionare a exceptiei de nelegalitate sunt: exceptia de nelegalitate se judecă de urgentă, cu citarea părtilor si a emitentului actului administrativ
99.Nu pot fi atacate în contenciosul administrativ: actele de comandament cu caracter militar
100.Sunt exceptate de la controlul judecatoresc al instantei de contencios: actele administrative pentru modificarea sau desfiintarea cărora se prevede, prin lege organică, o altă procedură judiciară;
101.Jurisdictiile administrative speciale au urmatoarele caracteristici: facultative.
102.Situatiile care pot genera conflictele solutionate pe calea contenciosului administrativ sunt urmatoarele: emiterea unui act administrativ considerat vătămător
103.Plangerea prealabila poate fi formulata, potrivit art. 7 din legeacontenciosului administrativ, de: persoana vătămată într-un drept sau interes legitim printr-un act administrativ unilateral
104.Plangerea prealabila are caracter: obligatoriu
105.Termenul de formulare a plangerii prealabile este, potrivit dispozitiilor legii contenciosului administrativ: 30 de zile de la comunicarea actului administrativ individual
106.În cazul contractelor administrative, plangerea prealabila semnifica: încercarea unei concilieri, potrivit dispozitiilor Codului de procedură civilă referitoare la litigiile comerciale;
107.Termenul de 6 luni pentru formularea plangerii prealabile în cazul contractelor administrative începe sa curga: de la data încheierii contractului, în cazul litigiilor legate de încheierea lui;
108.Natura juridica a termenului de 6 luni de la emiterea actului, prevazut de art. 7 alin. 7 din legea contenciosului administrativ este: de prescriptie;
109.Conditiile de fond ale exercitarii actiunii în contencios administrativ sunt: actul atacat să vatăme un drept recunoscut de lege sau un interes legitim privat sau public.
110.Sunt conditii de forma si procedurale ale exercitarii actiunii în contencios administrativ: îndeplinirea procedurii prealabile, prin formularea recursului gratios si/sau a recursului administrativ ierarhic
111.Sunt conditii de exercitare ale actiunii în contencios administrativ: actul administrativ atacat să nu fie din cele exceptate de la controlul instantei de contencios administrativ
112.Persoana vatamata poate solicita instantei de contencios administrativ: anularea în tot sau în parte a actului administrativ;
113.Persoana vatamata mai poate solicita instantei de contencios administrativ si: reparatii pentru daune morale
114.Instanta de contencios administrativ poate pronunta urmatoarele solutii: să acorde daune materiale si/sau morale în cazul anulării actului administrativ;
115.Litigiile privind contractele administrative, pe care instanta de contencios administrativ le poate solutiona sunt: cele legate de faza premergătoare încheierii contractului, precum si cele în legătură cu încheierea, modificarea, interpretarea, executarea si încetarea contractului administrativ.
116.Principiul dupa care se solutioneaza litigiile avand ca obiect contractul administrativ este: regula subordonării principiului libertătii contractuale fată de principiul prioritătii interesului public
117.Conditiile de exercitare a actiunii în contencios administrativ de catre persoana vatamata prin ordonante sau dispozitii din ordonante sunt: introducerea unei actiuni principale, însotită de exceptia de neconstitutionalitate;
118.Persoana vatamata prin ordonante sau dispozitii din ordonante poate solicita instantei de contencios administrativ si: anularea actelor administrative emise în baza ordonantei;
119.Competenta materiala de solutionare în fond a litigiilor privind actele administrative emise sau încheiate de autoritatile publice locale revine: sectiilor de contencios administrativ si fiscal ale curtilor de apel, în cazul litigiilor privind taxe si impozite si accesorii ale acestora în valoare de până la 500.000lei;
120.Sectiile de contencios administrativ si fiscal ale Curtilor de Apel au competenta sa judece: litigiile privind taxe si impozite, contributii, datorii vamale, precum si accesorii ale acestora în valoare mai mare de 500.000 lei.
121.Litigiile de contencios administrativ se solutioneaza: în sistemul dublului grad de jurisdictie (fond si recurs);
122.Competenta teritoriala în materia contenciosului administrativa este: alternativă;
123.Prin plangerea prealabila, persoana vatamata poate solicita: reexaminarea actului administrativ cu caracter normativ sau individual
124.Natura juridica a termenelor de 6 luni, respectiv 1 an prevazute de art. 11 alin. (1) si (2) din legea contenciosului administrativ este: termenul de 6 luni este de prescriptie, iar cel de 1 an este termen de decădere.
125.Sunt exceptate de la respectarea termenului de 6 luni prevazut de art. 11 alin. (1) din legea contenciosului administrativ:La primirea actiunii, instanta de contencios administrativ este obligata: actiunile privind actele administrative cu caracter normativ;
126.Suspendarea executarii actului administrativ în temeiul art. 14 din legea contenciosului administrativ se poate dispune: când sunt întrunite cumulativ conditia existentei cazului bine justificat si necesitatea prevenirii unei pagube iminente 127.Suspendarea de drept a executarii actului administrativ intervine: când se atacă de către Prefect sau Agentia Natională a Functionarilor Publici un act emis de autoritătile administratiei publice centrale sau locale, în virtutea dreptului de tutelă administrativă.
128.Instanta de contencios administrativ poate pronunta urmatoarele solutii: să anuleze în tot sau în parte actul administrativ individual sau normativ;
129.În cazul litigiilor avand ca obiect contracte administrative, instanta poate pronunta urmatoarele solutii: suplineste consimtământul unei părti când interesul public o cere;
130.Conditiile de exercitare a actiunii pentru despagubiri, pe cale separata sunt: actiunea să fie introdusă în termen de 1 an de la data la care persoana vătămată a cunoscut sau trebuia să cunoască întinderea pagube
131.Instanta de contencios administrativ învestita cu judecarea unui recurs declarat împotriva unei hotarari pronuntate în prima instanta, poate adopta una dintre urmatoarele solutii: să modifice sau să caseze hotărârea atacată
132.Instanta de recurs va pronunta o solutie de casare cu trimitere spre rejudecare în urmatoarele situatii: când instanta de fond a solutionat cauza în temeiul unei exceptii de ordine publică;
133.Este motiv de revizuire a solutiilor pronuntate de instantele de contencios administrativ: când s-a încălcat principiul prioritătii dreptului comunitar, reglementat de art. 148 alin. 2, coroborat cu art. 20 alin. 2 din Constitutia României
134.Obligatia publicarii în Monitorul Oficial al Romaniei exista pentru urmatoarele hotarari judecatoresti pronuntate în materia contenciosului administrativ: hotărârile judecătoresti definitive si irevocabile prin care s-a anulat în tot sau în parte un act administrativ cu caracter normativ
135.Hotararea judecatoreasca irevocabila privind admiterea unei actiuni în contenciosul administrativ trebuie executata: în 30 de zile de la data rămânerii irevocabile a hotărârii
136.Neexecutarea hotararii judecatoresti irevocabile de catre autoritatea publica poate atrage:
137.Semnificatia notiunii de „exces de putere” este potrivit legii contenciosului administrativ: exercitarea dreptului de apreciere al autoritătilor publice cu încălcarea drepturilor si libertătilor cetătenilor
138.Institutia Curtii Federale Administrative, ca instanta de jurisdictie administrativa, exista în: Germania
139.Sistemul de jurisdictie administrativa avand cele mai multe similitudini cu cel din Romania este: cel al Spaniei
140.Prima reglementare proprie de organizare si functionare a contenciosului administrativ roman s-a realizat în perioada: după adoptarea Constitutiei din 1923;
141.Consiliul de Stat care a functionat în perioada 1864-1866, dupa Unirea de solutionare a litigiilor dintre administratia publică si particulari cu privire la acte administrative
143.Potrivit Legii contenciosului administrativ din 23 decembrie 1925, erau exceptate de la controlul judecatoresc: actele de guvernământ
144.În cazul în care autoritatea emitenta a actului constata ca acesta este nelegal are urmatoarele posibilitati: să solicite instantei de contencios administrativ anularea propriului act, dacă acesta a produs efecte juridice.
145.Pot avea calitate procesuala pasiva în litigiile de contencios administrativ: functionarul care se face vinovat de refuzul de a rezolva o cerere referitoare la un drept subiectiv sau la un interes legitim;
146.Criteriile de stabilire a competentei materiale a instantei de contencios administrativ sunt: criteriul valoric în cazul actelor administrative care au ca obiect taxe si impozite, contributii, datorii vamale si accesorii ale acestora
147.Sunt scutite de la plata taxei judiciare de timbru si a timbrului judiciar,potrivit legii contenciosului administrativ: actiunile introduse de Prefect
148.Efectele exceptiei de nelegalitate sunt: solutia pronuntată asupra exceptiei de nelegalitate produce efecte doar între părtile litigiului.
149.Principiile recomandate de Comitetul Ministrilor guvernelor statelor membre ale Consiliului Europei în ceea ce priveste garantia împotriva eventualelor efecte daunatoare ale executarii actului administrativ sunt: posibilitatea acordată reclamantului de a solicita autoritătii jurisdictionale, înainte ca aceasta să se pronunte, de a cere măsuri de protectie provizorie împotriva actului administrativ;
150.Refuzul nejustificat de a solutiona o cerere reprezinta:Plangerea prealabila poate fi formulata, potrivit art. 7 din legea contenciosului administrativ, de: exprimarea explicită, cu exces de putere a vointei de a nu rezolva cererea;
151.Cand persoana vatamata a cerut anularea actului administrativ, fara a cere in acelasi timp si despagubiri, termenul de prescriptie pentru cererea de despagubire curge: de la data cand aceasta a cunoscut sau trebuia sa cunoasca intinderea pagubei;
152.Instanta de executare a unei hotarari de contencios administrativ este: instanta care a pronuntat hotararea de fond
153.Un decret prezidential prin care se declara stare de asediu: poate fi atacat la instanta de contencios administrativ numai pentru exces de putere.
154.În urma deliberarii cauzei, instanta poate da urmatoarele solutii: să anuleze, în tot sau în parte, actul administrativ
155.Exceptia de nelegalitate poate fi ridicata: atât în primă instantă cât si în faza căilor de atac
156.Prin sintagma „paguba iminenta” se întelege, potrivit art. 2 alin. (1) lit. n) din legea contenciosului administrativ: prejudiciul material viitor si previzibil;
157.Institutia contenciosului administrativ reprezinta unul din domeniile pe care legiuitorul le-a rezervat: reglementării legii organice.
158.Sunt asimilate actelor administrative, conform Legii 554/2004 urmatoarele contracte încheiate de autoritatile publice: contractele de achizitii publice
159.Termenul de sesizare a instantei în cazul actiunilor care au ca obiect contracte administrative curge: de la data încheierii procesului verbal de finalizare a procedurii concilierii
160.Introducerea recursului: suspendă executarea
161.Recursul în contencios administrativ se introduce în termen de: 15 zile de la comunicare ;
162.Recursul ierarhic se exercita la: organul ierarhic superior organului care a emis actul ce a produs vătămarea
163.Instanta de executare în materia contenciosului administrativ este: instanta care a solutionat fondul litigiului de contencios administrativ;
164.Împotriva unui act administrativ individual adresat unui subiect de drept poate introduce actiune: si altă persoană dacă prin emiterea actului i se vatamă vreun drept subiectiv sau vreun interes legitim
165.Executarea hotararii la care se refera art.22 din Legea contenciosului administrativ, se face în termenul; dupa investirea cu formula executorie, potrivit dreptului comun
166.Pot fi atacate in contencios administrativ: atat actele normative cat si actele individuale
167.Plangerea prealabila are urmatoarele caracteristici: atat actele normative cat si actele individuale
168.Avocatul Poporului poate introduce o actiune in contencios administrativ daca: ilegalitatea actului sau refuzul autoritatii administrative de a-si realiza atributiile legale nu poate fi inlaturat decat prin justitie;
169.In cazul refuzului nejustificat de a solutiona o cerere, termenul de sesizare a instantei incepe sa curga de la data: comunicarii refuzului nejustificat de solutionare a cererii
170.Ordonantele de urgenta ale guvernului, precum si cele adoptate in baza unei legi de abilitare pot fi atacate: la instanta de contencios administrativ, printr-o actiune insotita de exceptia de neconstitutionalitate, in masura in care obiectul principal nu este constatarea neconstitutionalitatii ordonantei sau a dispozitiei din ordonanta;
171.Actele administrative cu caracter normativ pot fi atacate la instanta de contencios administrativ în termenul : oricand;
172.Sectiile de contencios administrativ si fiscal ale Curtilor de apel vor judeca, in prima instanta: litigii referitoare la acte administrative care privesc impozite si taxe, contributii, datorii vamale mai mari de 500.000 lei
173.Actiunea in contencios administrativ va fi introdusa la: la domiciliul paratului sau la domiciliul reclamantului.
174.Regula care trebuie respectata, potrivit Legii contenciosului administrativ, la solutionarea litigiilor privitoare la contractele administrative este : principiul libertatii contractuale este subordonat principiului prioritatii interesului public
175.Cand obiectul actiunii in contencios administrativ il constituie un contract anularea acestuia in tot sau in parte
176.Neexecutarea, in termen, a unei hotarari irevocabile a instantei de contencios administrativ atrage: aplicarea unei amenzi de 20% din salariul minim brut pe economie pentru fiecare zi de intarziere conducatorului autoritatii careia i se opune hotararea
177.Hotararea judecatoreasca prin care s-a anulat o hotarare de Consiliu local se publica: în Monitorul judetului
178.Potrivit Legii contenciosului administrativ, fapta de a nu executa o hotarare definitiva si irevocabila a unei instante de contencios administrativ: poate constitui infractiune
179.Neexecutarea unei hotarari definitive si irevocabile a unei instante de se poate pedepsi cu inchisoare
180.Exceptia de nelegalitate se poate invoca:Exceptia de nelegalitate se poate invoca: de oricare dintre parti
181.Prin ridicarea exceptiei de nelegalitate se poate invoca: în fata oricarei instante
182.Solutia instantei competente sa judece exceptia de nelegalitate poate fi atacata: cu recurs in termen de 5 zile de la comunicare;
183.Impotriva hotararilor date de instantele de contencios administrativ: exista posibilitatea folosirii cailor extraordinare de atac
184.Ministerul public poate sesiza instanta de contencios administrativ: cand apreciaza ca incalcarile drepturilor, libertatilor si intereselor legitime ale persoanelor se datoreaza existentei unor acte administrative unilaterale individuale ale autoritatilor publice emise cu exces de putere;
185.Prin „persoana vatamata” se întelege, potrivit art. 2 alin. (1) lit. a din 186.Legea contenciosului administrativ: vătămarea dreptului sau a interesului legitim să fie produsă printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea în termenul legal a unui cereri.
187.Functionarul public care a elaborat, a emis sau a incheiat actul administrativ, sau dupa caz se face vinovat de refuzul de a a rezolva o cerere are urmatoarele posibilitati: îl poate chema in garantie pe functionarul sau ierarhic de la care a primit ordinul ;
188.Taxa de timbru ceruta pentru cererile formulate in baza Legii contenciosului administrative este: cea prevazută de Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru cauzele neevaluabile in bani;
189.Contenciosul obiectiv se refera la: posibilitatea judecatorului investit sa cerceteze conformitatea actului administrativ cu dreptul obiectiv, cu legea
190.Contenciosul subiectiv se refera la: posibilitatea judecatorului investit si competent sa constate existenta si intinderea unor drepturi subiective al caror titular este reclamantul
191.Contenciosul administrativ de anulare este: este contenciosul in cadrul caruia judecatorul este competent sa pronunte anularea sau modificarea actului administrativ constatat a fi nelegal
192.In Franta, contenciosul administrativ a fost incredintat pentru prima data printr-o lege din 1790: unor tribunale administrative care faceau parte din sistemul administratiei publice, avand in frunte Consiliul de Stat;
193.Prin organisme sociale interesate se intelege: structuri neguvernamentale, sindicate, asociatii, fundatii si altele asemenea, care au ca obiect de activitate protectia drepturilor diferitelor categorii de cetateni sau, dupa caz, buna functionare a serviciilor publice administrative;
194.Notiunea de plangere prealabila desemneaza: cererea prin care se solicita autoritatii publice emitente sau celei ierarhic superioare, dupa caz, reexaminarea unui act administrativ cu caracter individual sau normativ, in sensul revocarii sau modificarii acestuia
195.In cazul actelor admistrative atacate de Prefect si de Agentia Nationala a Functionarilor Publici, actul administrativ atacat este suspendat: ope legis
196.Actele administrative ale autoritatilor publice care privesc raporturile acestora cu Parlamentul pot fi atacate: nu pot fi atacate la o instanta de contencios administrativ
197.Jurisdictiile administrative speciale sunt : sunt facultative si gratuite
198.Termenul de 6 luni prevazut pentru procedura prealabila este: un termen de prescriptie.
199.Persoanele fizice si persoanele juridice de drept privat pot formula capete de cerere prin care invoca apararea unui interes legitim public în urmatoarele modalitati: numai in subsidiar, in masura in care vatamarea interesului legitim public decurge logic din incalcarea dreptului subiectiv sau a interesului legitim privat
200.Persoana vatamata intr-un drept recunoscut de lege sau intr-un interes legitim printr-un act administrativ unilateral poate solicita: reparatii pentru daune morale
201.Dupa pronuntarea Curtii Constitutionale asupra neconstitutionalitatii ordonantei sau a dispozitiei din ordonanta, instanta de contencios administrativ procedeaza astfel: repune cauza pe rol si da termen, cu citarea partilor.
202.Daca reclamantul a optat pentru instanta de la domiciliul paratului se poate invoca exceptia necompetentei teritoriale: nu se poate invoca exceptia necompetentei teritoriale
203.Ordonantele sau dispozitiile din ordonante care se considera a fi neconstitutionale, precum si actele administrative cu caracter normativ care se considera a fi nelegale pot fi atacate: oricând
204.Hotararile pronuntate de instantele de contencios administrativ se redacteaza si se motiveaza în termen de: cel mult 30 de zile de la pronuntare
205.Cand persoana vatamata a cerut anularea actului administrativ, fara a cere in acelasi timp si despagubiri, termenul de prescriptie pentru cererea de despagubire curge: de la data cand aceasta a cunoscut sau trebuia sa cunoasca intinderea pagubei
206.In momentul de fata, pana la constituirea tribunalelor administrativfiscale,litigiile de contencios administrativ se solutioneaza de catre : sectiile de contencios administrativ ale tribunalelor
207.Din punct de vedere ale competentei materiale a organului administratiei publice care le adopta sau emite, actele administrative sunt: acte administrative cu caracter general
208.Actul administrativ jurisdictional reprezinta:Actul administrativ cu caracter individual va intra în vigoare: actul administrativ care este emis de o autoritate administrativă învestită, prin lege organică, cu atributii de jurisdictie administrativă specială
209.Un act administrativ poate fi revocat de catre: până în momentul când actul produs efecte juridice, intrând în circuitul civil, de către organul emitent
210.Constituie forme de control ale activitatii organelor administratiei publice: controlul executiv-administrativ executat de către Guvernul României si Presedintele României, ca sefi ai puterii executive
211.Controlul ierarhic este exercitat de catre organe supraordonate autoritatii controlate si poate avea un caracter: general, cuprinzând toate aspectele activitătii autoritătii controlate
212.Controlul exercitat prin jurisdictiile administrative este o forma de control care vizeaza legalitatea unor categorii de acte administrative, fiind exercitat de: autoritătile învestite cu atributii de jurisdictie administrativă specială aflate în cadrul sistemului administratiei publice;
213.Controlul exercitat de Avocatul Poporului vizeaza: activitatea organelor administratiei publice, institutiilor si serviciilor publice, a institutiilor de interes public care, prin actele lor au adus atingere drepturilor si libertătilor cetătenilor.
214.Sunt caracteristici generale ale controlului judecatoresc: controlul judecătoresc se exercită asupra tuturor autoritătilor administrative, în ceea ce priveste legalitatea actelor administrative adoptate sau emise;
215.Contenciosul obiectiv este: contenciosul în cadrul căruia judecătorul este competent să cerceteze exclusiv conformitatea actului administrativ cu legea, fără a cerceta vătămarea unor drepturi si interese legitime;
216.Contenciosul administrativ de anulare este contenciosul administrativ în cadrul caruia: judecătorul învestit este competent să pronunte anularea sau modificarea actului administrativ constatat nelegal, fără a cerceta existenta sau întinderea pagubei;
217.Prima lege a contenciosului administrativ a fost adoptata: după intrarea în vigoare a Constitutiei din 1923
218.În Franta, în momentul de fata, contenciosul administrativ este realizat prin intermediul: Consiliului de Stat si instantelor administrative inferioare
219.În sistemul juridic anglo-american, litigiile de contencios administrativ sunt în competenta: instantelor de drept comun
220.Sistemul contenciosului administrativ în Romania, care functioneaza în baza Legii nr.554/2004, este mai apropiat de sistemul corespunzator existent în: Spania
221.Potrivit sistemului actual, functioneaza ca instante specializate de contencios administrativ în Romania: sectiile de contencios administrativ si fiscal din cadrul Curtilor de apel
222.Se poate adresa instantei de contencios administrativ si: persoana vătămată în drepturile sale sau interesul legitim prin ordonante sau prevederi din ordonante ale Guvernului declarate neconstitutionale;
223.Sunt subiecte de sesizare a instantei de contencios administrativ, în cadrul litigiului de contencios administrativ: Agentia Natională a Functionarilor Publici poate ataca actele administrative ale autoritătilor administratiei publice centrale si locale prin care se încalcă legislatia privindfunctia publică si functionarii publici 224.Obiect al litigiului de contencios administrativ pot fi: actele administrativ-jurisdictionale, care pot fi atacate direct la instanta de contencios administrativ în termen de 15 zile de la comunicare
225.Sunt conditii de forma si procedurale ale exercitarii actiunii de contencios administrativ: conditia ca sesizarea instantei de contencios administrativ să se facă în termen de 6 luni de la data primirii solutiei la plângerea prealabilă
226.Sunt competente sa judece în fond în materia contenciosului administrativ: sectiile de contencios administrativ si fiscal ale tribunalelor pentru litigii care privesc taxe si impozite, contributii, datorii vamale si accesorii ale acestora, de până la 500.000 lei;
227.Reclamantul se poate adresa cu actiune si va sesiza: oricare dintre cele două instante, la alegere
228.Suspendarea executarii actului administrativ intervine de drept, cand actul administrativ este atacat de: Prefect
229.Cand temeiul cererii de suspendare îl formeaza prevederile art.14 din Legea nr.554/2004, instanta va putea dispune suspendarea actului administrativ pana la: până la pronuntarea instantei de fond asupra actiunii privind anularea actului administrativ.
230.Cand temeiul cererii de suspendare îl formeaza prevederile art.15 din Legea nr.554/2004, instanta poate dispune suspendarea actului administrativ atacat pana la: până la solutionarea definitivă si irevocabilă a cererii vizând anularea actului administrativ
231.Contraventia reprezinta: O forma a ilicitului administrativ
232.Executarea sanctiunilor contraventionale se poate face: atât în mod voluntar cât si prin executare silita daca contravenientul refuza executarea
233.In cazul savarsirii unei contraventii, confiscarea bunurilor se poate face: De agentul constatator sau de organul competent sa aplice sanctiunea
234.Confiscarea bunurilor reprezinta o sanctiune: Complementara
235.Contraventia reprezinta: O forma a ilicitului administrativ
236.Pericolul social al contraventiei Este inferior celui al infractiunilor
237.Nu pot fi reglementate contraventii prin: Dispozitii ale Primarului
238.Raspunderea in dreptul administrativ: Intervine in prezenta ilicitului administrativ
239.Masurile de constrangere administrativa: Pot avea caracter sanctionator
240.Raspunderea administrativ-disciplinara a functionarilor publici Este o raspundere subiectiva
Pericolul social al contraventiei: Este inferior celui al infractiunilor
241.Procesul verbal contraventional poate fi contestat prin plangere inregistrata la organul din care face parte agentul constatator Multumim !!! |
|