valentin969
Mesaje : 12186 Data de inscriere : 07/11/2009 Localizare : de acolo...
| Subiect: Psihologia dezvoltării II an II, sem 1 Dum 22 Ian 2012 - 13:09 | |
| Discutii subiecte. |
|
valentin969
Mesaje : 12186 Data de inscriere : 07/11/2009 Localizare : de acolo...
| Subiect: Re: Psihologia dezvoltării II an II, sem 1 Dum 22 Ian 2012 - 13:11 | |
| Grila - Spoiler:
Psihologia dezvoltării True/False
1. Plasticitatea se refera la capacitatea de schimbare a organismului uman ca raspuns la influentele pozitive sau negative ale mediului. 1. ANS: T
2. Teoria dezvoltarii psihosociale propusa de Erick Erikson identifica cinci stadii ale vietii individului, prin care acesta progreseaza de la nastere pana la moarte. 2. ANS: F
3. Conform teoriei lui Erikson, vârsta adulta mijlocie (30–60 ani) este stadiul în care cei mai multi adulti se angajeaza într-o relatie stabila, bazata pe dragoste si intimitate, în timp ce alte persoane dezvolta mai degraba sentimente de izolare. 3. ANS: F
4. Persoanele în vârstă care deţin controlul asupra propriei vieţi şi au o perceptie pozitivă asupra propriei competenţe se adaptează mult mai bine la solicitarile varstei a treia. 4. ANS: T
5. Inevitabil, toţi indivizii trec printr-o criză a vârstei de mijloc, chiar dacă unii neagă acest fenomen 5. ANS: T
6. Modul în care este definita structura vietii unei femei tinde sa fie foarte strâns legata de ciclul de viata al familiei sale. 6. ANS: T
7. Adultul generativ actioneaza pe baza dorintei de a-si investi energia, capacitatile, talentul în forme de munca si viata care sa ii supravietuiasca, ”sa capete o viata proprie”. 7. ANS: T
8. Adolescenta (13–19 ani) este stadiul în care individul luptã pentru depasirea confuziei de rol si pentru a-si dezvolta un sentiment clar al identitatii personale. 8. ANS: T
9. Conform teoriei lui Erikson, tineretea sau perioada adultã timpurie (20–30 ani): este stadiul în care majoritatea adultilor se angajeaza într-o activitate productiva, valorizata si utila din punct de vedere social (incluzând aici grija pentru proprii copii si preocuparea pentru alti membri ai societatii); 9. ANS: F
10. Conform teoriei lui Erikson, vârsta adultã mijlocie (30–60 ani): este stadiul în care cei mai multi adulti se angajeazã într-o relaþie stabilã, bazata pe dragoste si intimitate, în timp ce alte persoane dezvolta mai degrabã sentimente de izolare. 10. ANS: F 11. Conform teoriei lui Levinson, fiecare persoana parcurge un ciclu al vietii care este constituit dintr-o succesiune de perioade sau anotimpuri ale dezvoltarii. 11. ANS: T
12. Notiunea de structura a vietii defineste tiparul sau modelul dupa care este organizata existenta individului la un moment dat. 12. ANS: T
13. Levinson (1986) sustine ideea ca majoritatea adultilor petrec mai mult timp în structuri de viata stabile fata de timpul petrecut in stari de tranzitie sau schimbare. 13. ANS: F
14. Cumming (1975) arata ca reducerea câmpului social al persoanei vârstnice are loc progresiv, pe mãsurã ce persoana se angajeazã în tot mai putine roluri sociale si interactioneazã cu un numãr tot mai mic de persoane. 14. ANS: T
15. În societatile de tip nord-american sau vest-european, caracterizate prin accentul pe individualism si realizare personala, persoanele în vârsta, ale caror forte sunt în declin, ramân mult timp integrate si angajate în viata comunitatii din care fac parte. 15. ANS: F
16. Dezvoltarea cognitiva a persoanei se refera la schimbarile care au loc la nivelul aspectelor intrapersonale si interpersonale ale individului, cum sunt motivele, emotiile, trasatuile de personalitate, abilitati de interactiune si relationare interpersonala, roluri jucate în familie si în alte contexte sociale mai largi. 16. ANS: F
17. Microsistemul se refera la contextul imediat, mediul fizic si social în care individul interactiozeaza fata în fata cu alte persoane, influentându-le dezvoltarea si, fiind la rândul sau, influentat de acestea. 17. ANS: T
18. Mezosistemul se refera la acele contexte si situatii în care individul nu participa în mod activ, dar care totusi îi afecteaza dezvoltarea. 18. ANS: T
19. Conceptul de macrosistem se refera la legaturile si inter-relatiile dintre doua sau mai multe microsisteme. 19. ANS: F
20. Model ecologic al dezvoltarii sugereaza faptul ca in studiul dezvoltarii individului, elementele biologice, cele culturale si sociale nu pot fi separate cu usurinta deoarece sunt parte a sistem dinamic, care se influeneaza reciproc în mod continuu. 20. ANS: T
Multiple Choice 21. Teoria stadială a dezvoltării propusă de Erick Erikson sustine ipoteza că: a. Dezvoltarea are loc într-un context social specific b. Dezvoltarea cere un anumit tip de functionare mentală c. Dezvoltarea cere rezolvarea unor crize normative specifice d. Dezvoltarea conduce la formarea unui stil de personalitate specific
21. ANS: C
22. În viziunea lui Erikson, conflictul psihologic major pe care adultul îl trăieste în perioada tineretii este unul de tipul: a. autonomie vs confuzie de rol b. intimitate vs izolare c. controversă vs stabilitate d. generativitate vs stagnare
22. ANS: B
23. În perioada vâstei adulte de mijloc, majoritatea adultilor trăiesc un conflict psihologic major pe care E. Erikson il denumeste: a. autonomie vs îndoieală b. intimitate vs confuzie de rol c. controversă vs stabilitate d. generativitate vs stagnare
23. ANS: D
24. E. Erikson afirma că în perioada vârstei a treia, conflict psihologic major pe care adultul trebuie să îl rezolve este unul de tip: a. controversă vs stabilitate b. autonomie vs îndoieală c. întelepciune vs disperare d. intimitate vs confuzie de rol
24. ANS: C
25. Conform teoriei lui Erikson, rezolvarea conflictului de tip ”înţelepciune vs disperare” înseamnă, pentru cei mai multi adulti: a. dezvoltarea sentimentului identităţii b. adâncirea în depresie si disperare c. angajarea într-o relaţie stabilă d. încercarea de a întelege sensul propriei vieti si de reconciliere cu experientele trăite
25. ANS: D
26. Majoritatea persoanelor adulte trăiesc o ”criză a mijlocului vietii” în jurul vârstei de: a. 28 –33 ani b. 33–40 ani c. 40–45 ani d. 60–65 ani
26. ANS: C
27. Noţiunea de ciclu al vieţii propusă de Daniel Levinson ne sugerează faptul că: a. tranziţia către perioada adultă târzie este o perioadă de analiză şi reflexie asupra succesului sau eşecurilor pe care persoana le-a trait pe parcursul vieţii. b. crizele de identitate, desi atunci când se întâmplă sunt extrem de dureroase, sunt necesare pentru a dezvolta o personalitate puternică, capabilă să îsi controleze propria viată. c. există o anumită ordine care stă la baza traseului pe care îl urmează viaţa; deşi viaţa fiecărui individ are caracteristici unice, cu toţii trecem prin aceaşi succesiune de etape de dezvoltare. d. persoanele vârstnice sunt conştiente de imaginea negativă pe care societatea în ansamblu o are despre acest segment de vârstă.
27. ANS: C
28. Când a terminat facultatea, Alexandru îsi dorea să devină un inginer renumit care să revolutioneze domeniul aeronautic. În termenii teoriei lui Levinson, această imagine reprezinta: a. O fantezie b. Un mentor c. Un vis personal d. O tranzitie
28. ANS: C
29. Care dintre afirmatiile de mai jos referitoare la criza mijlocului vietii descrisă în teoria lui Daniel Levinson nu este adevărată: a. calitatea relatiei maritale poate juca un rol important în criza traită în aceasta perioada. b. generativitatea sau dorinta persoanei adulte de a transmite cunostin?ele acumulate unei noi generatii, poate deveni o sursa de satisfactie si implinire in acestă perioada a vietii. c. în acesta etapă, persoana îsi reevaluează propria viată raportându-se la idealurile din tinerete si obiectivele de viitor . d. stagnarea, a rămâne puternic ancorat în trecut, este cea mai eficienta modalitate pentru a traversa cu succes criza mijlocului vietii.
29. ANS: D
30. Dezangajarea socială a persoanelor la vârstra a treia se referă la: a. ameliorarea calitătii vietii la vârsta a treia b. tendinta persoanei de a se implica activ în viata socială c. dezvoltarea unui stil de personalitate constructiv d. tendinta persoanei de a se angaja în tot mai putine roluri sociale si de a interactiona cu un numar tot mai mic de persoane.
30. ANS: D
31. Anumite persoane de vârsta a treia se comportă şi cum bătrâneţea nu ar fi sosit, încearcând să rămână foarte active si implicate social; cel mai probabil acestea au desvoltat un stil de personalitate de tip: a. dependent b. ostil c. defensiv d. Constructiv
31. ANS: C
32. Există persoane în vârstă care, permanent, îi acuză pe ceilalţi pentru propriul eşec sau neputinţă; cel mai probabil acestea au dezvoltat un stil de personalitate de tip: a. defensiv b. dependent c. ostil d. Constructiv
32. ANS: C
33. Unele persoane în vârstă privesc bătrâneţea ca pe o vârstă a odihnei si asteapă de la ceilalti au să le ofere ajutor si asistentă; cel mai probabil acestea au dezvoltat un stil de personalitate de tip: a. asertiv b. constructive c. dependent d. ostil
33. ANS: C
34. Scala de evaluare a reajustării sociale a fost dezvoltată si propusă în anii `70 de către: a. Erick Erikson b. Thomas D. Holmes şi Richard R. Rahe c. Michael Eysenk d. Hans Selye
34. ANS: B
35. Impactul unui eveniment de viaţă asupra unei persoane este determinat în primul rând de: a. Frecvenţa de apariţie a evenimentului b. Durata de manifestare a evenimentului c. Modul în care persoana percepe evenimentul d. Nici una dintre acestea.
35. ANS: C
36. Căsătoria de tip tradiţional funcţionează conform principiului că: a. soţia deţine autoritatea în toate domeniile vieţii cuplului b. soţul este principala forţă şi principalul factor de decizie c. fiecare partener poate lua decizii şi poate să îşi asume responsabilitatea în orice domeniu al vieţii de familie d. niciunul dintre acestea
36. ANS: C
37. Căsătoria de tip colegial funcţionează conform principiului că: a. soţia deţine autoritatea în toate domeniile vieţii cuplului b. soţul este principala forţă şi principalul factor de decizie c. fiecare partener poate lua decizii şi poate să îşi asume responsabilitatea în orice domeniu al vieţii de familie d. niciunul dintre acestea
37. ANS: C
38.Căsătoria “obisnuit-conflictuală” este un tip de relatie maritală caracterizată de: a. sentimentul de satisfactie pe care îl oferă prezenta celuilalt în îndeplinirea activităţilor curente b. prezenta permanentă a conflictului (cel putin ca si potenţialitate) c. gradul de confort şi de siguranţă dobândite în timp d. conformarea la expectanţele sociale pentru a-si asigura confortul dorit
38. ANS: B
39. Termenul ”divort co-parental” se referă la: a. dezintegrarea afectivă a relaţiei maritale b. desfacerea căsătoriei din punct de vedere oficial si legal c. partajarea bunurilor cuplului divortat d. reglementarea drepturilor parentale legate de custodia copiilor
39. ANS: D
40. Termenul de ”divort comunitar” se referă la: a. desfacerea căsătoriei din punct de vedere oficial si legal b. modificări necesare la nivelul relaţiilor cu familia şi prietenii. c. partajarea bunurilor cuplului divortat d. reglementarea drepturilor parentale legate de custodia copiilor.
40. ANS: B
41. Teoria evenimentelor de viata sustine faptul ca: a. vacantele sunt intotdeauna o sursa de relaxare si distractie b. orice schimbare (fie ea dezirabila sau indezirabila) poate fi o sursa de stress c. numai evenimentele care produc pierderi majore sunt generatoare de stress d. reconcilierea maritala nu este un eveniment generator de stress
41. ANS: B
42. Masura în care parintii reusesc sa se adapteze la aparitia unui copil nu depinde de factori precum: a. apartenena sociala a parinilor b. nivelul educational al mamei c. calitatea relatiei existente între pãrinti înainte de nasterea copilului d. vârsta pãrintilor
42. ANS: B
43. Termenul de ”divort legal” se referă la: a. dezintegrarea afectivă a relaţiei maritale b. partajarea bunurilor cuplului divortat c. desfacerea căsătoriei din punct de vedere oficial si legal d. reglementarea drepturilor parentale legate de custodia copiilor
43. ANS: C
44. Intensitatea efectelor negative ale somajului depinde de circumstanele specifice în care se gaseste persoana somera. Astfel, efectele somajului sunt mai puternice în special în cazul persoanelor care: a. au sanse mari de a-si gasi rapid un nou loc de munca b. au o situatie economica buna c. nu au alta sursa de venit si au o familie in intretinere d. ar fi urmat sa se pensioneze în scurt timp.
44. ANS: C
45. Rata divortului este înalta mai ales: a. în timpul primilor cinci ani dupa casatorie. b. în timpul primilor 10 ani dupa casatorie. c. în timpul primilor 15 ani dupa casatorie. d. în timpul primilor 20 de ani dupa casatorie.
45. ANS: A
46. De obicei, impactul divortului asupra celor doi parteneri: a. este similar in cazul barbatilor si al femeilor b. difera în cazul barbatilor si al femeilor
46. ANS: B
47. Experienta parentala permite pãrintilor sa retraiasca (si, eventual, sa rezolve) crizele de dezvoltare anterioare prin care au trecut. a. Adevarat b. Fals
47. ANS: A
48. Aparitia copiilor în viata oricarui cuplu reprezinta un eveniment de viata care implica trairea unui nivel puternic de stres la nivelul individului. a. Adevarat b. Fals
48. ANS: A
49. Conform teoriei lui Erikson, generativitatea este motivată de: a. Nevoia de a-si proteja proprii copiii de capcane si pericole. b. Dorinta de a rămâne în amintirea celorlalti prin lucrurile bune realizate în viată. c. Sentimentul de neputintă în fata certitudinii ca viata are o durata limitată d. Încrederea în latura pozitivă a omului.
49. ANS: B 50. La vârsta de 43 de ani, Tudor este un avocat de succes care se implică cu bucurie în îndrumarea profesională a tinerilor avocati aflati la începutul carierei, o învată pe fiica sa să cânte la pian si pregăteste echipa fiului său pentru participarea la următoarea competitie de oratorie si retorica. Conform teoriei lui Erikson, se poate spune că Tudor manifesta o tendinta puternica de: a. Autonomie b. Generativitate c. Integritate d. Intimitate
50. ANS: B
51. Care dintre următoarele comportamente poate fi considerat un produs al generativitătii? a. O relatie maritală puternică b. O prietenie strânsă cu un coleg de serviciu c. Participarea ca voluntar la proiecte ecologice d. Un puternic sentiment de nemultumire fata de modul in care functioneaza societatea in prezent
51. ANS: C
52. Dl. Ionescu a împlinit de curand 70 de ani si simte ca a trait o viată completa, cu multe realizari si plina de satisfactii. Chiar daca a avut si momente grele în viată, sau a luat decizii care l-au condus pe cai diferite fata de ceea ce îsi dorea în acel moment, îsi da seama ca toate acestea l-au facut sa fie ceea ce este astazi. Se poate spune ca dl. Ionescu a atins un sentiment de: a. Finalitate. b. Dezangajare c. Tolerantă. d. Integritate
52. ANS: D
53. Principalul element generator al stressului este: a. Ingrijorarea b. Amenintarea c. Schimbarea d. Anxietatea
53. ANS: C 54. Conform teoriei lui Levinson, în perioada cuprinsă intre 40 si 45 de ani majoritatea adultilor trăiesc o: a. Tranzitie a mijlocului vietii b. Etapă de Stagnare c. Criza a mijlocului vietii d. Etapă de izolare
54. ANS: C
55. Conform teoriei lui Levinson, fiecare etapă (anotimp) al dezvoltării adulte se incheie cu o ........... care încheie pregateste persoana pentru intrarea intr-o noua etapă: a. Structura a vietii b. Relatie semnificativa c. Tranzitie d. Perioada de latenta
55. ANS: C
56. ”Tranzitia” de la vârsta de 28-33 ani se poate caracteriza prin: a. re-focalizare fie dinspre carieră înspre familie, fie invers b. conştientizare mai ales a ceea ce individul nu a realizat încă c. dezangajare socială progresiva d. rată crescută a divorţurilor
56. ANS: C
57. 1. Pensionarea poate deveni o experienţă pozitivă dacă: a. este obligatorie b. timpul poate fi folosit in mod eficient pentru activitati utile si placute c. se evită orice plan de viitor până după pensionare d. este anticipat declinul fizic si social de după pensionare
57. ANS: B
58. Modelul ecologic al dezvoltarii, care descrie cum este organizat mediul si modul în care acesta afecteaza dezvoltarea indivudului a fost propus de: a. Daniel Levinson b. Sigmund Freud c. Urie Bronfenbrenner. d. Erick Erikson
58. ANS: C
59. Pe parcursul dezvoltarii lor, doi gemeni identici: a. vor urma acelasi traseu al dezvoltarii b. niciodata nu vor urma cu precizie acelasi traseu al dezvoltarii
59. ANS: B
60. Paul Baltes (1987) a definit mai multe axiome fundamentale ale dezvoltarii umane. Dintre axiomele enumerate mai jos, care este incorect formulata? a. dezvoltarea poate lua multiple directii: la orice vârsta ea implica atât pierderi cât siacumulari. b. dezvoltarea este influenata de interactiunea unor multipli factori cauzali. c. dezvoltarea este independenta de contextul sau istoric si cultural. d. dezvoltarea dureaza întreaga viata.
60. ANS: C
|
|